Ouderen willen liever thesispresentatie dan saaie bingo

Je thesispresentatie oefenen en tegelijkertijd ouderen blij maken? Dat kan. Een zorginstelling in Leidsche Rijn zoekt studenten die over hun afstudeeronderwerp willen vertellen.

“Er wordt tegenwoordig zoveel georganiseerd voor slimme kinderen, alles moet excellent zijn. Aan ouderen wordt veel minder gedacht", vertelt initiatiefnemer Yvonne Veldmaat. "Toen ik afgelopen zomer in Geneve werd rondgeleid over het terrein van CERN, het Europese onderzoekscentrum voor kerndeeltjes, zag ik daar enorm veel studenten rondlopen. Die hebben genoeg te vertellen als ze thuiskomen, dacht ik toen. Op deze simpele manier heb ik de link tussen ouderen en studenten gelegd.”

Veltmaat is met een dienstverlenende organisatie voor ouderen rond de tafel gaan zitten. “Elke twee weken wordt in woonzorgcentrum de Ingelanden in Leidsche Rijn een cultureel café georganiseerd. Ouderen kunnen zich hiervoor opgeven en krijgen dan iets interessants te doen of te horen. De activiteitencoördinator vult nu zelf avonden, maar het zou fijn zijn als dit wordt overgenomen. Samen met iemand van de organisatie ben ik gaan brainstormen over het plan om met studenten van de Universiteit Utrecht samen te werken.”

Is een afstudeeronderwerp niet te moeilijk voor iemand die in een instelling woont? Yvonne Veltmaat denkt het niet. “We hebben het vaak over hoogopgeleide ouderen. Ze komen door ouderdom of hersenletsel lichamelijk misschien moeilijk mee, maar functioneren nog wel op een hoog cognitief niveau. Mijn contactpersoon bij de Ingelanden heeft een onderzoek gedaan naar welke activiteiten wenselijk zijn voor ouderen. Dit blijkt een goed idee te zijn, want niet iedereen vindt bijvoorbeeld de bingo leuk.”

Veltmaat geeft wel toe dat de aandachtspanne over het algemeen niet erg lang is. “Zo'n bijeenkomst is heel informeel en er staat maar anderhalf uur voor. Er wordt ook nog een wijntje of een biertje ingeschonken, want een pauze is nodig voor de bewoners. Een student moet niet verwachten dat hij of zij de hele avond wordt onderworpen aan allerlei lastige vragen en details. Het is meer bedoeld om een algemeen overzicht van de thesis te geven.”

De bewoners van woonzorgcentrum de Ingelanden zijn geïnteresseerd, maar helaas heeft Veltmaat nog weinig aanmeldingen van studenten. “Er zijn vanuit studieverenigingen zoals JSVU wel wat mensen enthousiast geweest en in sommige nieuwsbrieven wordt een oproep geplaatst. Er is alleen tot nog toe geen concrete belangstelling.”

Veltmaat benadrukt dat de thesis echt nog niet af hoeft te zijn en dat ze blij is als iemand een keer wil proefdraaien. “Je kan het ook als vrijwilligerswerk zien, de ouderen zullen het erg leuk vinden.”

De informele presentaties worden om de week op zaterdagavond van 19.00 tot 20.30 uur gegeven voor de bewoners van woonzorgcentrum De Ingelanden. Geïnteresseerde studenten kunnen zich aanmelden via yvonneveltmaat@gmail.com