Overal rode vierkanten, behalve voor het Bestuursgebouw

Zijn de rode stoeptegels voor UU-gebouwen jullie ook al opgevallen? Zeer waarschijnlijk gaat het om een actie van protesterende studenten.

Nee, het was geen 1 aprilgrap, die roodgeverde stoeptegels die je sinds vorige week woensdag her en der op de uni ziet. En het was ook geen vastgoedplannetje om de bestrating voor universitaire gebouwen een beetje op te fleuren.

De rode blokken zijn naar zich laat aannemen het werk van studentenactiegroep De Nieuwe Universiteit Utrecht, die zich verzet tegen het rendementsdenken en topdownmanagement aan de universiteit. Waarom hebben zij anders zo enthousiast foto's van de rode vierkanten op hun Facebook-pagina gezet?

De red square-actie is over komen waaien uit Canada, waar studenten protesteerden tegen stijgende studieschulden. Ze kozen een rood vierkant omdat Franstaligen het gezegde "carrément dans la rouge" (vierkant in het rood) gebruiken als ze veel schulden hebben.

Een week na de verfactie zijn de rode vierkanten nog op diverse plekken te zien. Onder meer bij de ingang van de UB, voor het Langeveldgebouw en voor het Van Unnikgebouw zijn ze nog zichtbaar.

Het rode vierkant voor het Bestuursgebouw werd vorige week binnen een dag verwijderd. Onderhoudsmedewerkers wisten toen niet dat het om een studentenprotest ging. Het is de bedoeling om de rode tegels bij andere gebouwen ook te verwijderen, laat een medewerker van de afdeling Vastgoed & Campus weten.