Paar vroege UIT-vogels ruimen het gekste afval op

“En vergeet de peuken niet”, roept een begeleider naar één van de ploggers waarop een jongen zich vanuit looppas bukt en een sigarettenpeuk van de grond raapt en in zijn afvaltas stopt. Er was slechts een tiental UIT-lopers dat zich meldde in het Wilhelminapark om vandaaruit hollend en afval verzamelend naar De Uithof te lopen.

De Plogging Run was georganiseerd door de Green Office van de Hogeschool Utrecht, maar om tien uur ’s ochtends staat er slecht een heel klein groepje vroege vogels in het Wilhelminapark. Deze vogels zijn ook nog eens allemaal medewerker van Green Office HU. Waar blijven de 2000 UIT-lopers die zijn ingedeeld in de workshop?, vragen ze zich af. Even later blijkt er sprake van miscommunicatie: in het programma van de UIT staat dat de Plogging Run start bij de Botanische Tuinen in De Uithof. Er wordt besloten om de lopers die zich daar hebben verzameld een rondje om De Uithof te laten ploggen, terwijl de rest vanaf het Wilhelminapark koers zet naar Sportcentrum Olympos. Maar in totaal doet er nog steeds maar een handjevol UIT-lopers mee, in totaal bijna net zo veel als de organisatie aan hardlopers levert.

Blikjes en BH
Het is de tweede keer dat er vanuit De Uithof een plogging run wordt georganiseerd. Ploggen is een Zweeds fenomeen en komt van de woorden ‘plocka’ (plakken) en ‘joggen’. Het combineert hardlopen en zwerfafval opruimen. Door het organiseren van dit type activiteiten wil Green Office HU studenten activeren om mee te werken aan een duurzame toekomst.

Hoewel de opkomst niet groot is, vult elke loper een plastic tas. UIT-lopers Linde Theunissen en Sam Bouman zijn tevreden. Linde: “Bij een parkeerplaats in De Uithof lag echt enorm veel afval. In het gras waren vooral drinkpakjes en dergelijke achtergelaten, maar we hebben ook sokken, een T-shirt, en een BH gevonden. Die BH was wel vies. Op de rest van de route viel het mee met de troep. We hebben vooral veel blikjes en flesjes opgeruimd.”

Goed gevoel
Dit jaar faciliteert de UIT voor het eerst een uitgebreider ochtendprogramma waar de Plogging Run onderdeel van is. De meeste UIT-lopers laten de ochtend aan zich voorbij gaan, maar Linde en Sam lieten zich niet kennen, ook al zijn ze de vorige avond uit geweest. “Ik dacht: als ik wakker ben, dan ga ik,” zegt Linde. “Ik vind het leuk om ’s ochtends ook wat te doen te hebben, want anders lig je toch alleen maar in je bed. Bovendien zie ik nu ook weer wat andere mensen dan mijn mentorgroepje.”

Sam hardloopt in haar vrije tijd veel. Linde is minder ervaren, maar vond de run goed vol te houden: “Ik dacht dat de route langer zou zijn, dus het viel wel mee. En ik heb er een goed gevoel aan over gehouden.” Dat laatste merkt Saskia Hanssen, hoofd van Green Office HU, ook aan de andere deelnemers bij de finish: “Ik zie hier allemaal blije gezichten binnenkomen. Ik vind het een heel leuke actie, ondanks het feit dat het misging met de communicatie over het startpunt.”

Duurzaam doen
Saskia dacht eerst dat de deelnemers bestonden uit één UIT-groepje met een enthousiaste mentor, maar was blij verrast toen ze hoorde dat de verschillende eerstejaars op eigen initiatief naar de workshop waren gekomen. Hoewel Green Office niet hoeft te lobbyen voor duurzaam beleid, zijn gemotiveerde studenten nog steeds nodig. Saskia: “De instellingen vinden duurzaamheid heel belangrijk; het staat in het strategisch plan van zowel de hogeschool als de universiteit. Dat betekent niet dat de opleidingen daar dan meteen iets mee gaan doen. Daarom werken wij van onderaf door met activiteiten als de Plogging Run studenten aan te spreken. En veel jongeren vinden duurzaamheid belangrijk, omdat het om hun toekomst gaat.”

Green Office HU is niet van plan om de Plogging Run volgend jaar op een later tijdstip te laten plaatsvinden, zodat er wellicht meer mensen zullen deelnemen. “Vanaf twee uur ’s middags begint de rest van het programma en dan gaan we ten onder aan de populariteit van de andere activiteiten. Zo werkt de UIT nu eenmaal. Dat onze workshop zich richt op de UIT-lopers die vroeg uit de veren zijn, vind ik eigenlijk wel prima,” aldus Saskia.