Parlement eist opheldering over wegsturen tweedejaars Leiden

VVD, PvdA en de SP willen uitleg van minister Bussemaker over het experiment met het wegsturen van trage tweedejaars studenten. De Universiteit Leiden lijkt de regels te overtreden.

“Heeft de universiteit van Leiden alle unieke opleidingen uitgezonderd van een bindend studieadvies”, vraagt Mohammed Mohandis (PvdA) zich op Twitter af. “Ik zal de minister vragen stellen.” Ook zijn VVD-collega Pieter Duisenberg wil er meer van weten.

Vanaf komend studiejaar mogen universiteiten en hogescholen een experiment uitvoeren met een bindend studieadvies in het tweede jaar: wie niet genoeg punten haalt, moet alsnog vertrekken. Het idee is dat studenten ook in latere jaren een stok achter de deur nodig hebben, net als in het eerste jaar.

Niet iedereen is er blij mee. De studenten die hierdoor getroffen worden, staan immers al twee jaar bij hun instelling ingeschreven en hebben het eerste studiejaar al behaald. Het is nogal laat om hen dan nog naar een andere opleiding te verwijzen, vinden critici.

Dus heeft de Tweede Kamer bedongen dat ‘unieke’ opleidingen zouden worden uitgesloten van het experiment. Studiekiezers moesten altijd voor een soortgelijke opleiding kunnen kiezen die niet aan het experiment deelneemt. De Universiteit Leiden mag dus wel experimenteren met de opleiding rechtsgeleerdheid, maar niet met een ‘unieke’ opleiding als Chinees.

Maar Leiden zoekt de grens op en blijkt het bindend studieadvies voor tweedejaars studenten ook in te voeren aan enkele opleidingen die volgens de universiteit zelf uniek zijn en die ook in het officiële register van opleidingen (CROHO) een eigen registratienummer hebben.

Oppositiepartij SP is er boos om. “Dit is natuurlijk onacceptabel”, zegt Kamerlid Jasper van Dijk. “De Tweede Kamer had gezegd dat unieke opleidingen moeten worden uitgesloten van het experiment. Leiden heeft hier lak aan en Bussemaker keurt dat ook nog eens goed. Twee keer niks. De minister schoffeert het parlement. Ze heeft iets uit te leggen.”

Hij gaat ervan uit dat Bussemaker ingrijpt en het experiment voor unieke opleidingen laat stopzetten. “Deze studenten kunnen nergens anders terecht. Op deze manier krijgen kleine opleidingen het nog zwaarder. Het is pure kapitaalvernietiging.”

Minister Bussemaker heeft de Universiteit Leiden inderdaad al toestemming gegeven om met het experiment van start te gaan. Een woordvoerder van Leiden heeft bevestigd dat “lang niet alle unica” van het experiment zijn uitgesloten.