Pechtold verwijt kabinet gebrek aan visie

Het Nederlandse innovatiebeleid laat nog veel te wensen over, waarschuwt D66-leider Alexander Pechtold. Hij verwijt het kabinet gebrek aan visie en is bang dat Nederland de felle internationale strijd om kennis gaat verliezen.

Bij de opening van het collegejaar van de Hogeschool Windesheim hekelde Pechtold vandaag de lauwe reactie van het kabinet op het kritische rapport van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid, afgelopen najaar. “De betrokken bewindspersonen én de premier gingen op de handen zitten. Ze sloegen zich op de borst over de goede Nederlandse uitgangspositie. Aanbeveling na aanbeveling werd minzaam terzijde geschoven.”

Pechtold: “Dat had ik niet verwacht van onze minister-president. In een vorig kabinet, waar we samen inzaten, was hij achtereenvolgens staatssecretaris van Werkgelegenheid én van Onderwijs. Het verbaasde me dat hij de waarde niet inziet van een rapport dat economie, innovatie, onderwijs en arbeidsmarkt samenneemt.”

Wijzend op de mondiale problemen en de razendsnelle technologische vernieuwingen vindt hij dat het in bestuurlijk Den Haag “te stil” blijft. “Alsof de 21ste eeuw stilletjes aan Nederland voorbij zal gaan. Alsof opkomende high tech economieën op ons zullen wachten.”

De hogescholen riep hij op om hun maatschappelijke waarde beter zichtbaar te maken en de vernieuwende partner van het bedrijfsleven te zijn. “Aan ons in Den Haag de taak, om u daar ruimte voor te bieden. En, als het even kan, extra geld.”

Ook studenten moeten wat hem betreft beter duidelijk maken wat ze willen: “Het heeft mij wel eens verbaasd hoe weinig ik van jullie hoor. Waarom jagen jullie ons niet meer op? Tien jaar zit ik nu in Den Haag en slechts één keer stond het Malieveld vol, bij een demonstratie tegen de langstudeerboete. Het ging niet over wat jullie wél willen.”

Wat Pechtold betreft gaat elke euro van het ministerie naar goed onderwijs. “Daarom heeft mijn partij de verandering van de studiefinanciering aangepakt om te investeren, om het onderwijs te verbeteren. Minister Bussemaker wist dat er zonder investeringen met ons niet te praten was.”

Een andere eis was het instemmingsrecht van de medezeggenschapsraad op de begroting. De studenten moeten bedenken wat ze ermee willen: “Jullie kunnen bij wijze van spreken nu controleren dat de directie zichzelf geen idioot kantoorpaleis geeft van jullie onderwijsgeld. Dus denk mee en durf het allerbeste onderwijs te eisen.”