Poolse Michal mist magnetrons op de universiteit

Michal Pardo (rechts) nam de prijs in ontvangst uit handen van Aart van Noord

Michal Pardo (23) uit Polen heeft genoeg van de Nederlandse broodjes. Hij won een tablet met zijn idee om magnetrons te plaatsen in de gebouwen van de UU.

Michal volgt de master Law & Economics aan de UU. Tijdens de lange uren studeren in de UB had hij behoefte aan meer dan alleen koude broodjes. In Polen eet men namelijk twee warme maaltijden per dag, legt hij uit.

“Ik heb koude rijst met groenten geprobeerd, maar dat was niet zo’n succes. Zo kwam ik eigenlijk op het idee van de magnetrons. Volgens mij heeft het personeel wel beschikking over magnetrons, maar studenten kunnen alleen maar soep en koude broodjes eten.”

Van zijn vrienden, ook internationale studenten, hoorde hij ook al dat er behoefte is aan magnetrons. “Ik snap niet dat Nederlandse studenten magnetrons niet missen.”

Misschien dat Michal binnenkort zijn eten kan opwarmen in een van de universiteitsgebouwen, want hij werd de winnaar van een ideeënwedstrijd van de universitaire medezeggenschapsraden.

Tijdens een informatieweek van de medezeggenschap konden studenten meedenken over wat beter kan op de Universiteit Utrecht. Onder de inzenders werd een Samsung Galaxy Tab 2 verloot. Michal nam de prijs maandag in ontvangst uit handen van universiteitsraadslid Aart van Noord.

Andere ideeën waren meer stopcontacten plaatsen in collegezalen, docenten op PowerPointcursus sturen, een Osiris-app ontwikkelen en een carnavalsvakantie invoeren. Zo’n vakantie “zullen vele mensen uit het zuiden waarderen,” schreef de inzender in een mail.

De ingezonden ideeën worden nu doorgespeeld aan de faculteitsraden zodat ze weten wat er leeft onder de studenten, aldus Aart. Vervolgens wordt gekeken of de ideeën haalbaar zijn of niet.