Pop-up college over Nobelprijswinnaars economie

De winnaars van de Nobelprijs voor de Economie 2013: Eugene Fama (links), Robert Shiller (midden) en Lars Peter Hansen (rechts).

Economiehoogleraar Clemens Kool organiseert woensdag een extra actualiteitscollege over de Nobelprijs voor de Economie. Het zal een debat zijn over de gebrekkige voorspelbaarheid van aandelen en de vraag of de markt ook fout kan zitten.

De winnaars van de Nobelprijs voor de Economie stonden al jaren op de shortlist van kanshebbers. Toch was de combinatie van drie economen met zo'n verschillende achtergrond op zijn minst verrassend. Eugene Fama (Chicago), Robert Shiller (Yale) en Lars Peter Hansen (Chicago) onderzoeken alle drie de financiële markten, maar hebben ieder een heel ander uitgangspunt. "Fama is een fundamentalist die de markten analyseert. Shiller is meer een gedragseconoom die de motieven van mensen onderzoekt en Hansen is de econometrist die werkt met statistische modellen", legt Clemens Kool, hoogleraar Financiering en Financiële markten, uit.

Toch is er wel iets wat hen bindt en dat wil hij tijdens de extra bijeenkomst in het auditorium op het UCU-campusterrein aan de orde stellen. Het is een soort pop-up college waar zowel medewerkers als studenten welkom zijn.

Kool: "Fama heeft onderzocht dat huidige ontwikkelingen op de markt weinig zeggen over de ontwikkeling van een aandelenkoers in de (nabije) toekomst. Je kunt bijna nooit voorspellen hoe de markt zal gaan. Dat is anders dan je zou verwachten. Je zou denken dat je met veel informatie wel weet of de aandelen van een bedrijf zullen stijgen of dalen. Maar uit de analyse blijkt dat het zelden correct is. Hoe kan dat? Shiller gaat nog verder. Die zegt dat soms aandelen stijgen, terwijl je uit de informatie kunt afleiden dat eigenlijk onverantwoord is. De beleggers reageren op emotie, niet op kennis. De markt zit dan fout. Shiller schreef in 2000 zijn bestseller Irrational Exuberance waarin hij het uiteenspatten van de internetzeepbel voorspelde. Al snel daarna bleek hij gelijk te hebben. Hoewel iemand als Fama het bestaan van een zeepbel altijd heeft ontkend."

Het college zal woensdag om 15.00 uur beginnen met een korte introductie door Kool en zijn collega Wolter Hassink, hoogleraar Toegepaste Econometrie. Daarna is er ruimte voor debat over de vraag hoe het komt dat je de markt niet kunt voorspellen en waarom de markt ook gewoon fout kan zitten.