Popmuziek uit de Gouden Eeuw in het Academiegebouw

Meezingen met de populaire liedjes van vier eeuwen terug? Dat kan vrijdagavond in het Academiegebouw tijdens een concert ter gelegenheid van de 430e verjaardag van de Universiteitsbibliotheek.

“Eigenlijk is er niet zoveel veranderd in de popmuziek sinds de Gouden Eeuw", zegt Louis Grijp, bijzonder hoogleraar Muziekwetenschap aan de UU. Grijp is artistiek leider van Camerata Trajectina, het muziekensemble dat dit jaar zijn veertigjarig jubileum vierde en op 3 oktober de antieke popliedjes ten gehore zal brengen in het Academiegebouw. "De liedjes gaan bijna allemaal over liefde, nummers duren drie minuten, zijn onderverdeeld in een aantal coupletten en je kan ze eenvoudig meezingen.”

In het Academiegebouw zullen onder meer een aantal minnezangen van Hooft, Cats en Krul te horen zijn, maar ook politieke liederen uit de Tachtigjarige Oorlog.

Naast het optreden van Camerata Trajectina organiseert de Universiteitsbibliotheek nog een tweede concert om haar verjaardag te vieren. In de Pieterskerk wordt op 19 december de Codex Lerma uitgevoerd.

De Codex Lerma is een oud, Spaans handschrift met muziek van Vlaamse, Italiaanse en Spaanse componisten. Het stuk wordt uitgevoerd door het ensemble Capella Sancta Maria uit Amsterdam en het ensemble La Caravaggia uit Barcelona. De Codex Lerma wordt gedirigeerd door de Spanjaard Enrique López-Cortón.