Postpakketjes komen niet altijd aan bij bewoners Casa Confetti

Het woonbestuur plaatste een bericht over de bezorgklachten van bewoners op de Facebookpagina van Casa Confetti, en dat lokte nog meer reacties uit. “Dit is een stelselmatig probleem”, besluit bestuurslid Tessa. Ze heeft dan ook besloten een dossier met klachten aan te leggen.

De klachten over de pakketbezorging blijken talrijk. Zo stelt bewoner Lex op Facebook dat pakketjes ‘liever worden meegegeven dan dat de bezorger naar boven loopt’. Ook bewoonster Hélène herkent de problemen. ‘Ik heb de DHL-meneer er een paar maanden terug op aangesproken dat hij naar boven moest komen, en toen kreeg ik een grote bek. Een andere DHL-meneer heeft mijn pakje bij het verkeerde adres voor de deur gezet en zelf afgetekend.’

Tessa kent nog meer verhalen. “Het komt voor dat bewoners een briefje in de bus krijgen dat hun pakketje op een bepaald huisnummer is afgeleverd, terwijl het zich daar niet bevindt. Of een pakket is zogenaamd afgetekend door een mede-bewoner die op de desbetreffende dag niet eens thuis was.”

Bezorgdienst DHL maakt het volgens haar helemaal bont. “Ik hoorde dat DHL pakketjes soms gewoon voor een voordeur achterlaat. En dan ging het om een dure galajurk of nieuwe sportschoenen! Ik heb zelf weleens een pakketje dat bij mijn overburen voor de deur stond, bij mij binnengezet. Als je een pakket onbeheerd achterlaat, is de kans op diefstal gewoon groot.”

Hoofdprobleem
Naar aanleiding van alle klachten heeft Tessa inmiddels contact gezocht met zowel PostNL als DHL en twee klachtenmails opgesteld. “Het hoofdprobleem is dat bezorgers weigeren naar boven te lopen en dus pakketjes meegeven aan buren", zo concludeert ze. "Dit is in strijd met de algemene voorwaarden van PostNL. Hierin staat namelijk dat als er een lift is in de flat, wat in Casa Confetti het geval is, ze naar boven moeten komen."

Een  woordvoerder van PostNL nuanceert dit. "De regel is dat bezorgers geen pakketjes onbeheerd achterlaten en deze afleveren op het adres van degene die de bestelling heeft gedaan. Maar bezorgers hoeven volgens richtlijnen niet per se naar boven te lopen. Sommige mensen vinden het bijvoorbeeld juist prettiger een pakketje in een centrale hal op te halen."

Maar waarom willen de bewoners van Casa Confetti liever niet naar beneden komen om hun pakketje in ontvangst te nemen? Tessa denkt dat de redenen hiervoor uiteenlopen. "Bewoners komen misschien net uit bed of onder de douche vandaan. Of ze zijn net zelf thuis gekomen en aan het koken."

‘Met klachten aan de slag’
Een woordvoerder van DHL erkent dat er binnen dit bedrijf weleens wat misgaat, omdat de bezorgdienst op jaarbasis 75 miljoen pakketten aflevert. “Ik zou bewoners adviseren hun klachten te melden via de website, inclusief zendingsnummer, zodat we kunnen achterhalen wie de bezorger was. DHL gaat altijd met klachten aan de slag om te zien wat er is misgegaan.” PostNL geeft eenzelfde advies. "Meld je klacht, inclusief specifieke informatie als datum en adres. Alleen dan kunnen we achterhalen over welke bezorger het gaat. Vervolgens gaan we met hem of haar in gesprek, want er zitten altijd twee kanten aan een verhaal."

Bestuurslid Tessa vraagt zich ondertussen af of het melden van klachten wel helpt. “Bewoners hebben al vaker een klacht ingediend bij zowel PostNL als DHL maar toch gebeurt er een week later precies hetzelfde. Als je het echt op safe wilt spelen, laat je je pakketje afleveren bij een afhaalpunt, zoals de Primera in De Uithof”, besluit ze.

Casa Confetti is overigens niet de enige flat waar problemen zijn met pakketbezorging. Een jaar geleden was er 'gedoe' bij studentencomplex De Sterren.