Prestigieuze prijs voor hoogleraren VU en TU/e

De prestigieuze Prijs Akademiehoogleraren is dit jaar toegekend aan psychologe Dorret Boomsma van de Vrije Universiteit en aan Bert Meijer van de TU Eindhoven. Ze ontvangen beiden een miljoen euro voor wetenschappelijk onderzoek.

De Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen reikt de onderscheiding elk jaar uit aan twee hoogleraren uit verschillende vakgebieden. De wetenschappers behoren tot de wereldtop en krijgen de prijs voor hun gehele oeuvre. Om in aanmerking te komen moeten onderzoekers tussen de 54 en 59 jaar oud zijn.

Dorret Boomsma, winnaar in de categorie sociale of geesteswetenschappen, is hoogleraar biologische psychologie en zette een inmiddels beroemd register op van tweelingen. Daarin staan gegevens van tienduizenden kinderen en volwassen, die gebruikt worden voor onderzoek naar de invloed van genetische aanleg en omgeving.

Winnaar in de categorie natuurwetenschappen, technische wetenschappen of levenswetenschappen is Bert Meijer, hoogleraar organische chemie. Hij doet onderzoek naar ‘supramoleculaire polymeren’: biologische materialen met bijzondere eigenschappen, zoals het vermogen zichzelf weer te herstellen. De materialen kennen allerlei innovatieve toepassingen.

Beide laureaten wonnen eerder de Spinozaprijs van onderzoeksfinancier NWO, de hoogste onderscheiding in de wetenschap. Aan die onderscheiding is een bedrag verbonden van 2,5 miljoen euro. De vici-beurzen van NWO voor gearriveerde wetenschappers bedragen maximaal 1,5 miljoen.