Prijs voor Pussy Riot-scriptie

Pussy Riot, foto: Bochkarev

De Vliegenhart Scriptieprijs is dit jaar gewonnen door Tabitha van Zinnen. Zij studeerde af op een scriptie over het Russische 'punkgebed' van de protestgroep Pussy Riot en de verschillende interpretaties daarvan.

Elk jaar wordt tijdens de Universiteitsdag de Vliegenhart Scriptieprijs uitgereikt aan de student die het beste afstudeerwerk schrijft in een van vier elkaar afwisselende wetenschapsgebieden. Dit jaar kwamen Geesteswetenschappers in aanmerking voor de scriptieprijs van het Utrechtse Universiteitsfonds.

Tabitha van Zinnen ontving zaterdag een prijsbedrag van 2000 euro voor haar masteronderzoek Pussy Riot’s Punk Prayer: Blasfemie parrèsia en de strijd om vrijheid. Een jury vond haar afstudeerscriptie voor de opleiding Theologie en Religiestudies de beste van vijf voorgedragen onderzoeken.

Van Zinnen analyseerde het 'punkgebed' dat drie leden van Pussy Riot begin 2012 ten gehore brachten in de Christus de Verlosserkathedraal in Moskou en de interpretaties daarvan door de groep zelf en door de Russische machthebbers. Volgens de jury laat Van Zinnen “een bijzonder voorbeeld zien van hoe beelden en symbolen worden ingezet voor politieke doeleinden. Van de kant van Pussy Riot om onrecht en wantoestanden aan te klagen, en van de autoriteiten om de status quo en hun gezag juist van een religieus aura te voorzien”.

In totaal waren er 46 inzendingen voor de Vliegenhart Prijs  2013. Een eervolle vermelding was er voor Iris Clever - inmiddels docent geschiedenis aan de universiteit . Zij kreeg een geldbedrag van 500 euro voor haar scriptie: Practice matter(s): Exploring practice theories of the body for body history.

De overige genomineerden waren: Yaemi Natumi (Portugese Taal en Cultuur), Isis Freitas Vale Germano (Theaterwetenschappen) en Tinka Giele (Cognitieve Kunstmatige Intelligentie).

De Vliegenthart Scriptieprijs is vernoemd naar Hans Vliegenthart, voormalig voorzitter van het bestuur van het Utrechts Universiteitsfonds, de stichting die de contacten van de Universiteit Utrecht met haar afgestudeerden onderhoudt. Hij is tevens voorzitter van de jury.