Prijsstijging Britse studies probleem voor buitenlandse studenten

Het is niet eerlijk als universiteiten het collegegeld voor buitenlandse studenten tussentijds verhogen, vindt de National Union of Students. De Britse studentenbond is een petitie gestart tegen de “uitbuiting”.

Sommige buitenlandse studenten stoppen met hun opleiding, andere kopen geen studieboeken meer of kunnen niet tussendoor in hun thuisland bij hun ouders op bezoek. Allemaal door tussentijdse prijsstijgingen, beweert de National Union of Students. Na hun eerste of tweede jaar moeten de studenten opeens veel meer betalen.

De NUS noemt de prijsverhogingen een vorm van uitbuiting en is een petitie gestart. Zo’n 175000 studenten per jaar zouden tegen onverwachte prijsstijgingen aanlopen die geen verband houden met inflatie of gestegen kosten. De helft van de Britse hogeronderwijsinstellingen geeft buitenlandse studenten geen enkele garantie dat het collegegeld binnen de perken zal blijven, aldus de NUS.

In Nederland zijn bij de Landelijke Studenten Vakbond geen klachten bekend over zulke prijsstijgingen voor buitenlandse studenten. Ook internationaliseringsorganisatie Nuffic heeft er niets over gehoord.

Maar de LSVb ergert zich wel aan de hoge tarieven voor studenten van buiten Europa. “Aan niet EU-studenten worden absurd hoge bedragen gevraagd, waardoor het bijna onbetaalbaar wordt om in Nederland te studeren”, aldus voorzitter Jorien Janssen. “Het is totaal onduidelijk waar de opleidingen de bedragen op baseren.”

De hoge collegegelden voor niet EU-studenten zijn volgens haar vreemd, gezien de ambitie van de overheid om meer buitenlandse studenten naar Nederland te halen. “Steeds meer Aziaten kiezen voor een opleiding op het eigen continent”, aldus Janssen. “Dat is betaalbaarder en de kwaliteit hiervan wordt steeds beter.”