Printen wordt stukken goedkoper en je kunt betalen met je ov-chipkaart

Overal op de universiteit komen nieuwe printers. Nieuw is dat je printjes kunt ophalen waar je maar wilt, en dat je bij de printers inlogt met een persoonsgebonden kaart.

Een printopdracht geven in de UB, en het stapeltje A4’tjes een halve dag later uitprinten bij een printer in het pand waar je college hebt. Zo gaat Het Nieuwe Printen bij de Universiteit Utrecht werken. Eind april start de vervanging van de huidige printers door 260 nieuwe Xerox-apparaten waarmee je kunt printen, scannen en kopiëren, ook wel ‘multifunctionals’ genoemd.

Studenten en medewerkers kunnen binnenkort bij elke multifunctional hun printjes ophalen. Dat doen ze door een persoonsgebonden kaart langs de printer van keuze te halen. Die kaart moet je eenmalig koppelen aan je Solis-id, zodat de multifunctional weet welke printopdrachten er uitgevoerd moeten worden. Voor medewerkers is het nieuw dat je een pas nodig hebt om te printen.

De meeste studenten en medewerkers kunnen hun ov-chipkaart of een andere kaart gebruiken als printerkaart. Enige voorwaarde is dat die kaart een RFID-chip heeft, waardoor de kaart draadloos kan communiceren met de printer. Het idee: je swypet de kaart langs de printer om het printen te starten, net zoals je incheckt in het openbaar vervoer. Wie geen kaart met RFID heeft, krijgt er eentje van de universiteit.

Om te kunnen printen moeten studenten betaaltegoed op hun kaart zetten. Dat doen ze op een nieuwe online betaalportaal, waar studenten kunnen opwaarderen met iDeal of PayPal. PayPal is er voor de buitenlandse studenten, die niet altijd een Nederlandse bankrekening hebben. Er gaat geen saldo van de ov-chipkaart af bij printen, het is een apart tegoed dat studenten gebruiken voor printen. Voor medewerkers blijft printen (natuurlijk) gratis.

Het beste nieuws voor studenten: printen en kopiëren wordt stukken goedkoper (zie tabel rechts, de oude tarieven zijn overigens niet overal hetzelfde). Volgens René den Houting, adjunct-directeur van de directie Information and Technology Services (ITS), komt dat door de enorme concurrentie op de printermarkt. “Leveranciers hebben hun prijzen flink laten zakken door de concurrentie. Daar profiteren wij nu van.”

Het nieuwe printsysteem is “moderner, beter, goedkoper”, zegt Den Houting. En ook “veiliger en duurzamer”, voegt hij er aan toe. “De printjes komen pas uit de printer als jij die opdracht bij het apparaat geeft. Niemand ziet je printjes. En je bespaart ook papier, omdat er geen prints meer bij apparaten blijven liggen en en omdat standaard dubbelzijdig wordt afgedrukt.”

Een ander voordeel waar Den Houting op wijst: de printer rekent pas af als de printjes uit de machine rollen. Nu wordt vooraf afgerekend, en dat leidt nog al eens tot frustratie bij studenten die te maken krijgen met een kapotte printer.

Aanvankelijk zou de universiteit de nieuwe printers al eind 2013 krijgen. Maar een rechtszaak met een printerfabrikant zorgde voor de nodige vertraging. De fabrikant claimde dat de UU bij de aanbesteding ten onrechte twee ongelijksoortige opdrachten heeft samengevoegd, namelijk het leveren van multifunctionals en het onderhouden van betaalsysteem. Volgens de UU was er juist sprake van één opdracht: multifunctionals met een betaalfunctionaliteit. De rechter stelde de UU uiteindelijk in het gelijk. De fabrikant heeft hoger beroep aangetekend tegen het vonnis.

De printers die als eerste vervangen worden, zijn die in de universiteitsbibliotheken en in het gebouw van USBO aan de Bijlhouwerstraat. De vervanging van de apparaten start vanaf 28 april. Half juni moeten alle printers vervangen zijn.

Let op: met je huidige printerkaart kan je na 28 april niet meer printen. Eventueel tegoed op die kaart kan je na die datum nog wel gebruiken voor de koffie- en snoepautomaten.

Fun fact
Aan de Universiteit Utrecht werden in 2013 3,1 miljoen velletjes geprint. Eenderde van de printopdrachten werd door studenten gegeven. Volgens Den Houting is er ieder jaar een “langzame afname” van het aantal printopdrachten.