Prognose: kamertekort in Utrecht daalt

Medio 2015 verrijst een nieuw studentencomplex in De Uithof genaamd 'Johanna'. Het is een van de projecten die er voor moet zorgen dat het kamertekort in Utrecht afneemt.

De komende jaren komen er minder scholieren in Utrecht studeren dan eerder verwacht. Als gevolg daarvan kan het tekort aan studentenkamers in Utrecht wel eens gaan dalen.

Dat valt op te maken uit een rapport van Kences, de brancheorganisatie van studentenhuisvesters die jaarlijks rapport uitbrengt over studentenhuisvesting in Nederland.

Vorige week maakte de organisatie al landelijke cijfers bekend. Tot 2021 zijn er in Nederland minder studentenkamers nodig zijn dan eerder gedacht, omdat het aantal studenten minder hard stijgt dan een jaar geleden verwacht. Kortom: het voorspelde tekort aan studentenkamers valt mee.

Deze week kwam Kences met de regionale cijfers (pdf). Ook de prognose voor Utrecht is dit jaar een stuk minder alarmerend dan vorig jaar. Het aantal studenten aan Utrechtse hogeronderwijsinstellingen stijgt volgens de huidige prognose tot 2021 met 4.100. In de vorige prognose (pdf) werd nog rekening gehouden met 7.500 extra studenten in het jaar 2020.

Door de lagere groei in studentenaantallen zullen er ook niet veel meer studenten in Utrecht gaan wonen. Dat aantal groeit nog wel - van 28.140 nu naar 29.520 in jaar 2021, maar die groei is veel minder groot dan werd voorspeld in de vorige Kences-prognose.

Het veelbesproken kamertekort in Utrecht wordt minder groot als de waargenomen trend zich doorzet, zegt Kences-directeur Vincent Buitenhuis in een toelichting. “Met de bouw van een nieuw studentencomplex in De Uithof, en met tijdelijke projecten als De Sterren worden er de komende jaren meer kamers bijgebouwd dan dat er studenten bijkomen die een kamer in Utrecht zoeken.”

Het kamertekort in Utrecht is nu nog hoog, zeker vergeleken met andere studentensteden. Uit een landelijke enquête onder studenten, onderdeel van dit Kences-onderzoek, blijkt dat relatief veel studenten in Utrecht willen wonen maar er niet in slagen een kamer te vinden. Aanstaande maandag publiceert DUB hier een artikel over.

Tags: kences | ssh