Programma UIT bekend: meer ruimte voor cultuur en diversiteit

Studenten in het Griftpark tijdens de UIT 2016. Foto DUB.

Het is traditie tijdens de UIT: Utrechtse verenigingen krijgen de kans zich te presenteren aan belangstellende eerstejaars door middel van een parade. Werd vorig jaar nog gekozen voor een botenparade door de Maliesingel, dit jaar koos het bestuur voor een straatparade over de Cambridgelaan in De Uithof. De reden? “Wij hadden vorig jaar het idee dat je als toeschouwer wel erg ver van de boten af stond”, vertelt UIT-bestuurslid Myrtel Catshoek. "Bovendien kunnen kleinere verenigingen met minder budget nu ook meedoen."

Yoga, circus en een dansfestival
Maandag 14 augustus, de eerste dag van de UIT, staat in het teken van de opening en het ontdekken van de Utrechtse binnenstad. De straatparade zal dinsdag plaatsvinden, de dag waarop studenten- en sportverenigingen centraal staan. In het Wilhelminapark staat het traditionele debat tussen de grote gezelligheidsverenigingen gepland. Ook de christelijke en internationale verenigingen mogen zichzelf dan voorstellen.

Ruimte voor diversiteit en cultuur is er op woensdag. Wakker worden met yoga? Een dans- of circusworkshop doen? Dat kan allemaal. De woensdag wordt afgesloten met foodtruckfestival waar internationale gerechten worden geserveerd en met een culturele avond in TivoliVredenburg, waar plek is voor muziek en komedie. Op donderdag is er een informatiemarkt. Nieuw op donderdag is dat studenten die avond bij hun UIT-mentoren thuis gaan eten. Een groot succes bij introducties elders in het land, stelt Myrtel. “Zo kunnen eerstejaars zien hoe het leven er in een studentenhuis aan toe gaat.” De UIT wordt op vrijdag afgesloten met een dansfestival in het Griftpark. UIT-lopers mogen met hun bandje naar binnen, anderen kunnen een kaartje kopen aan de deur.

Muzikale omlijsting
Werd voorheen de UIT-band verkozen na een bandwedstrijd, dit jaar besloot het bestuur zelf een band aan te wijzen. Het werd de Utrechtse studentenband Camera Musica. Zij zullen tijdens de UIT hun zelfgeschreven lied UIT&Duidelijk ten gehore brengen. Ook aangetrokken voor de muzikale omlijsting: de Bossche student Joey van Gessel. Hij zal als dj op UIT-feestjes worden ingezet.

Alcoholbeleid
Vorig jaar moest de toenmalige UIT-band het woord ‘bier’ uit hun liedtekst moest schrappen en ook dit jaar wordt alcoholgebruik niet gepromoot. Met polsbandjes worden de zeventienjarigen onderscheidden van de achttienplussers. Bij aanmelding kunnen zeventienjarigen aangeven of ze met leeftijdsgenoten in een UIT-groepje willen. Myrtel: “Wij begrijpen goed dat het niet leuk is als je als enige in je groep niet mag drinken of ergens niet naar binnen mag.”

Alle onderdelen van de UIT, ook de feestjes, zijn toegankelijk voor minderjarigen. Het kan echter zijn dat je als zeventienjarige ’s avonds niet bij elke studentenvereniging naar binnen kan. Uit voorzorg, stelt het bestuurslid. “Verenigingen willen zichzelf niet in de vingers snijden wat betreft het schenken van alcohol aan minderjarigen.”