Proof of concept: 24 wetenschappers krijgen Europese beurzen

De Utrechtse ERC-winnaar Bert Weckhuysen gaf begin deze maand uitleg over milieuvriendelijke brandstof aan RTV Utrecht. Foto: RTV Utrecht

Met in totaal 24 proof of concept-beurzen eindigt ons land op de tweede plaats. Alleen het Verenigd Koninkrijk wist met 34 beurzen meer geld te bemachtigen dan Nederland.

Wetenschappers die eerder subsidie van de ERC ontvingen, kunnen dankzij deze beurzen verkennen of er commerciële of maatschappelijke toepassingen voor hun onderzoek te vinden zijn.

Zo kreeg de Utrechtse chemicus Bert Weckhuysen 150.000 euro voor zijn onderzoek naar het omzetten van broeikasgassen in waardevolle vloeistoffen. Die zouden dan kunnen worden gebruikt als brandstof of als basisproduct in de industrie.

Utrecht ontving nog een tweede subsidie. Die was bestemd voor kankeronderzoeker Sabrina Oliveira. Zij gaat aan de slag met de door haar ontwikkelde fotodynamische therapie.

In 2019 heeft de ERC 200 beurzen toegekend, voor een totaalbedrag van 30 miljoen euro. Van alle aanvragen werd 40 procent gehonoreerd.

Instituut

Beurzen