Protest bij jaaropening Vrije Universiteit

De opening van het academisch jaar dreigt aan de Vrije Universiteit niet vlekkeloos te verlopen. Hoogleraren hebben opgeroepen de bijeenkomst te boycotten uit protest tegen bezuinigingen.

Normaal gesproken is de opening van het academisch jaar een formele, doch vriendelijke bijeenkomst waarbij de lokale universiteitsbestuurder zijn of haar instelling een pluim geeft en dan nog een paar waarschuwende woorden aan de landelijke politiek richt. Maar bij de Vrije Universiteit grijpen wetenschappers het moment aan om hun eigen stem te laten horen.

De Vrije Universiteit wil de komende jaren 33 miljoen bezuinigen, waardoor er 450 banen verdwijnen. Maar lang niet alle medewerkers zijn ervan overtuigd dat die ingreep werkelijk nodig is.

Drie hoogleraren hebben inmiddels opgeroepen tot een boycot van de officiële opening. In plaats daarvan zou iedereen naar de alternatieve opening moeten komen, waar ook enkele politici bij aanwezig zullen zijn.

Bij de officiële opening zullen behalve rector Lex Bouter ook schrijfster Kristien Hemmerechts en hoogleraar bestuurskunde Gabriël van den Brink spreken.