Protest bij UvA tegen flexwerk

Bij het Maagdenhuis in Amsterdam staan opnieuw actievoerders met spandoeken. Ze protesteren tegen flexcontracten aan de Universiteit van Amsterdam.

Het Amsterdamse Maagdenhuis was wekenlang bezet in protest tegen het bestuur van de universiteit. Uiteindelijk moest voorzitter Louise Gunning het veld ruimen. Maar de rust is nog niet weergekeerd.

Nu protesteert actiegroep de Nieuwe Universiteit tegen de vele tijdelijke aanstellingen aan de UvA en in één moeite door verklaren ze zich solidair met de schoonmakers, die ook actie voeren.

In de nieuwe cao staat dat de universiteiten het aantal tijdelijke contracten zullen terugdringen. Ook een nieuwe wet gaat het moeilijker maken om medewerkers keer op keer tijdelijke contracten te geven.

Een paar dagen geleden verscheen een document op klokkenluiderswebsite UvAleaks. Daarin overwogen enkele beleidsmedewerkers van de UvA hoe ze met tijdelijke aanstellingen kunnen omgaan. Allerlei juridische mogelijkheden passeren de revue, waaronder het openbreken van contracten vlak voordat de nieuwe wet ingaat, zodat de oude voorwaarden nog even blijven gelden.

Het bestuur gaat met de actievoerders praten. Toevallig praat vakbond Abvakabo FNV vandaag met de universiteit over dit onderwerp.