Protest op Jaarbeursplein: ‘Haal student uit isolement’

Actie op Jaarbeursplein tegen isolement van de student vanwege corona. Foto DUB

Deze week is het een jaar geleden dat de universiteiten hun eerste lockdown afkondigden Voor studenten in Groningen, Amsterdam en Utrecht die elkaar op sociaal media vonden onder de slogan ‘de student uit isolement’ was dat aanleiding om demonstraties te organiseren in de drie steden. De coronamaatregelen leiden volgens hen tot grote psychische problemen bij studenten, meer fysiek onderwijs is daarom van het allergrootste belang.

Student Nederlands Ashley van Driel, een van de organisatoren, zegt: “Studenten doen al een jaar alles op 10 vierkante meter. Dat is echt anders dan als je in een eengezinswoning met een tuin en balkon woont. Studenten zijn na een jaar het online onderwijs moe en helemaal opgebrand. Daar is nog steeds niet voldoende oog voor. Het zou zoveel schelen als ze elkaar snel weer kunnen zien tijdens een fysiek college.”

Op het Jaarbeursplein stonden de studenten op stippen waar ze met name door op dozen geschreven teksten aandacht te vragen voor hun isolement. “Ik wil geen feest, ik wil een toekomst”, stond er bijvoorbeeld. Veel stonden er ook namens hun huisgenoten, zo hadden ze opgeschreven. Verschillende sprekers, onder meer van UUinActie, Vidius en Student &Starter drongen beleefd aan op meer toegang tot colleges. “Wij staan hier om te laten horen dat we het niet meer uithouden. Er moet snel wat gebeuren.”

De demonstratie komt twee dagen nadat de minister aankondigde dat studenten vanaf april mogelijk weer gedeeltelijk open kan. Van Driel: “Dat is natuurlijk fijn, maar er is nog veel onzekerheid. Bovendien is het de vraag wat het in de praktijk gaat betekenen. Wij willen natuurlijk geen onverantwoorde dingen, maar tot nu toe stond het hoger onderwijs steeds achter in de rij. De kappers en de winkels zijn straks al weken open.”

Van Driel wijst bovendien op de specifiek Utrechtse situatie waarin de mogelijke versoepelingen vanuit Den Haag samenvallen met de tentamenperiode van blok 3 en de collegevrije week daarna. Pas vanaf eind april ziet de UU mogelijkheden om meer fysiek onderwijs aan te bieden. “Dat betekent dat we nog langer moeten wachten.”

Haar actiegroep zou graag zien dat de universiteit in blok 4 ook theaters en bioscopen gaat inzetten om zoveel mogelijk onderwijs aan te bieden. De UU heeft steeds gezegd daar weinig in te zien. “Maar voor studenten is het zo’n logische stap, en het kan de mentale druk enorm verlichten. Heel veel studenten zouden dat waarderen. Ik denk dat ze ook allemaal zullen komen.”