Psychologie scoort 100 procent bij docentenprijzen

Haza Rahim (links), Marleen Rijkeboer (op laptopscherm), hun studenten en rector magnificus Bert van der Zwaan (rechts). Foto: Kees Rutte.

De twee universitaire docentenprijzen gaan dit jaar naar de opleiding Psychologie. Marleen Rijkeboer werd donderdagmiddag tijdens de Onderwijsparade in het Academiegebouw uitgeroepen tot Docent van het Jaar 2015-2016, Haza Rahim tot Docenttalent.

De vlag kan uit bij de opleiding Psychologie. Bij de uitreiking van de belangrijkste Utrechtse prijzen voor universitair docenten bleken twee psychologen de grote winnaars.

De titel Docent van het Jaar kwam voor het tweede achtereenvolgende jaar terecht bij de populaire gamma-studie. Ignace Hooge werd opgevolgd door zijn naaste collega Marleen Rijkeboer. Daarnaast sleepten de psychologen donderdagmiddag ook de prijs in de wacht voor jonge docenten. Haza Rahim mag zich Docenttalent van het Jaar noemen. Rijkeboer was donderdag niet aanwezig bij de uitreiking, er was wel contact met haar via beeldverbinding uit Noorwegen.

Het is voor de eerste keer in zestien jaar - zolang benoemt de UU naast een Docent ook een Docenttalent van het Jaar - dat beide laureaten vanuit één opleiding komen en zijn voorgedragen door dezelfde studievereniging. De studenten van Almaeon vierden een dubbele overwinning in het Academiegebouw.

Een jury bestaande uit docenten, waaronder voormalige winnaars, en studenten beoordeelde de voordrachten van studieverenigingen en bepaalde wie zich Docent of Docenttalent van het Jaar mag noemen. De jury stond onder voorzitterschap van Wieger Bakker, hoogleraar bij de faculteit Rebo.

Marleen Rijkeboer werd verkozen boven haar mede-genomineerden, onderwijskundige Jeroen Janssen en medicus Tom Roeling. Voor het eerst in zeven jaar legde daardoor een vrouwelijke docent beslag op de meest prestigieuze UU-prijs. In 2009 was de huidige Geneeskunde-opleidingsdirecteur Marijke van Dijk de laatste vrouwelijke winnaar. De afgelopen jaren waren er zelfs geen vrouwelijke genomineerden.

In het juryrapport wordt vooral het aanstekelijke enthousiasme en de betrokkenheid van Rijkeboer geprezen. Studenten waarderen dat Rijkeboer in haar colleges vaak praktijkvoorbeelden en bijzondere werkvormen gebruikt zoals rollenspelen, quizzes en debatten. "Ze verzint altijd net iets extra’s" vertelden studenten de jury.

Typerend vinden de studenten bovendien dat Rijkeboer altijd tussen de studenten zit, en dus niet voor de zaal gaat staan.

Rijkeboers collega Haza Rahim was vorig jaar ook al door Alcmaeon voorgedragen voor de prijs van Docenttalent. Dit jaar gaat de hoogste eer daadwerkelijk naar de docent en tutor van de eerstejaars werkgroepen. Haar mede-genomineerden waren theaterwetenschapper Isis Germano en bestuurskundige Scott Douglas.

De jury was onder de indruk van de persoonlijke manier waarop Rahim haar studenten binnen de grote opleiding Psychologie weet te begeleiden. Zo voert ze twee keer per jaar gesprekken met haar studenten om hun leerdoelen te evalueren. Ook waarderen studenten het feit dat ze soms onverwacht met complimenten komt en dat ze studenten een hart onder de riem steekt als dat nodig is.

Daarnaast weet Rahim studenten warm te maken voor het doen van wetenschappelijk onderzoek. “Onderzoek doen, vind ik saai, maar ik werd enthousiast door het enthousiasme van mijn docent”, zo tekende de jury op uit de mond van een student.

De twee winnende docenten gingen donderdag met een wisseltrofee naar huis en een geldbedrag van respectievelijk 5000 euro (Docent van het Jaar) en 3000 euro (Docentalent van het Jaar). Studievereniging Alcmaeon mag gaan nadenken over een nuttige besteding van twee keer 1000 euro, het geldbedrag dat voor een voordragende vereniging is weggelegd.