PvdA-leden: geen gratis techniekstudies

De leden van de PvdA willen het collegegeld voor technische studies niet afschaffen. Het plan is afgelopen weekend op het partijcongres uit het verkiezingsprogramma gehaald.

“Het was een groots en meeslepend idee van de programmacommissie”, zegt PvdA-kamerlid Tanja Jadnanansing, onderwijswoordvoerder en nummer 4 op de kieslijst. “De leden vonden het iets te groots en meeslepend.”

Het voorstel kwam de PvdA op veel kritiek te staan. Er waren immers ook tekorten in het onderwijs en de zorg: moeten zulke opleidingen dan ook gratis worden? En trekt een gratis studie niet de verkeerde, ongemotiveerde studenten?

Toch is Jadnanansing tevreden. “Waar het mij om gaat is dat we een signaal hebben afgegeven. Er is een enorm tekort aan bèta- en techniekstudenten. Daarover is nu een inhoudelijk debat losgebarsten en dat vind ik echt een goed ding.”

Volgens haar moeten jongeren beseffen dat technische studies niet tot viezehandenwerk leiden. “Dat is al lang niet meer zo. Technische studies zijn meer dan dat. We moeten er wel meer in investeren.”