PvdA wil digitale schandpaal voor huisjesmelkers

Studenten moeten door ‘naming en shaming’ gewaarschuwd worden voor notoire huisjesmelkers, vindt de PvdA.

Pak foute huisbazen steviger aan, stimuleer particuliere investeringen in studentenwoningen en versterk de positie van de student-huurder. Dat staat in een actieplan dat de Tweede Kamerfractie van de PvdA en de lokale PvdA-lijsttrekkers vrijdag presenteerden.

Met 'naming and shaming’ wil de PvdA huisjesmelkers dwingen hun gedrag te verbeteren. Ook pleit de partij voor strengere straffen voor huisbazen die herhaaldelijk in de fout gaan. Bij een derde overtreding zou de gemeente de exploitatie van de huisbaas overnemen via een zogeheten “verkameringsverordening”. De huisjesmelker verliest dan zijn huis en dus ook de huurinkomsten.

"Ik schuw geen enkel middel om de strijd aan te gaan met huisbazen, die studenten uitbuiten,'’ zei de Utrechtse PvdA-wethouder Isabella afgelopen vrijdag bij de presentatie van het plan tegen lokale media. Momenteel hebben gemeentes weinig mogelijkheden om op te treden tegen huisjesmelkers.

Ook hamert Isabella op het bijbouwen van studentenkamers, dat hij bij zijn aantreden als wethouder tot een van zijn speerpunten maakte. "De PvdA wil het tekort de komende vier jaar terugdringen naar nul”, zegt Isabella, naast wethouder ook lijsttrekker in Utrecht, op de lokale PvdA-site. De grote vraag naar studentenkamers trekt volgens hem woekeraars aan die belachelijk hoge huurprijzen vragen.

Minister Blok heeft ook al aangekondigd harder te gaan optreden tegen huisjesmelkers. Verhuurders die het te bont maken, kunnen een boete krijgen van bijna 20.000 euro, en gemeentes kunnen overgaan tot onteigening. De plannen moeten medio 2014 in werking treden.