PVV: Waarom niet Uithof Science Park?

Fotomontage DUB

De gemeente heeft in april een raadsbrief gepubliceerd om de officiële naam van de wijk ‘De Uithof’ te veranderen in ‘Utrecht Science Park. Het is een lang gekoesterde wens van de stichting USP (Utrecht Science Park)  en de universiteit om zo meer internationale uitstraling te creëren. Met een officiële naamswijziging zouden ook de borden op de snelweg aangepast kunnen worden.

Het college van B&W geeft in de brief als reden dat Utrecht Science Park meer internationale uitstraling heeft en dat de naam De Uithof een negatieve lading zou hebben en geen binding zou hebben met de stad. USP-directeur Jan Henk van der Velden spreekt over De Uithof als een gebied dat geassocieerd wordt als ‘kaal, winderig en ongezellig’. “Voor buitenstaanders is het niet duidelijk wat hier gebeurt. Veel mensen koppelen De Uithof aan het universiteitscentrum, terwijl het meer is dan dat.”

De PVV-fractie zet vraagtekens bij deze redenering. Fractievoorzitter Henk van Deun constateert dat de naam Utrecht Science Park al lang bestaat, maar niet echt ingeburgerd wil raken. Voor veel mensen is en blijft deze wijk De Uithof. Volgens hem is er geen onderzoek dat De Uithof een negatieve connotatie zou hebben.

Bovendien heeft De Uithof in zijn ogen wel degelijk binding met de stad. De Uithof is genoemd naar een zeventiende-eeuwse boerderij. De naam verwijst naar de vroegere uithoven van een abdij die daar vroeger waren. Dit historisch gegeven mag volgens Van Deun wel meespelen in de beslissing over de naamswijziging.

De fractie van de PVV wil de naam daarom veranderen in Uithof Science Park. Van Deun: “Dat is zowel een historisch als internationale naam”. Het voorkomt volgens de fractie ook het risico dat je in de praktijk zou gaan spreken over de wijk Utrecht Science Park Utrecht.

USP-directeur Van den Velden vindt het voorgestelde alternatief geen goede oplossing. “Overal zie je dat een science park is gekoppeld aan de naam van de stad. Die internationale connectie is belangrijk. Bedrijven merken dat de naam De Uithof niet werkt, met name als ze contacten hebben in het buitenland.”

Tags: pvv