Ranking de UIT-debatten

Het publiek bij het politieke debat zat niet echt geïnteresseerd op te letten

De aandacht voor het politieke debat tijdens de UIT gisteren was ver te zoeken. Meer en veel geïnteresseerder publiek trok het verenigingsdebat. Maar of de eerstejaars ook echt wijzer zijn geworden van Ranking de Verenigingen, valt te betwijfelen.

Deze dinsdag tijdens de tweede dag van de Utrechtse Introductie Tijd is het weer wat onbestendiger. De UIT-lopers worden tot en met de lunch getrakteerd op enkele regenbuien en moest het regenscenario uit de kast worden getrokken. ’s Middags klaart het op en kunnen de debatten op Janskerkhof en het Oudegrachtconcert doorgaan zoals gepland.

Tweede-Kamerleden Malik Azmani (VVD), Steven van Weyenberg (D66) en Jasper van Dijk (SP) zouden met elkaar in debat gaan over het Nederlandse migratiebeleid. Van Dijk blijkt echter verhinderd, jammer, want de tegenstellingen tussen de VVD en D66 zijn te klein om het debat spannend te maken. Ook al doet kritisch journalist Frénk van der Linden (onder meer bekend van De Wereld Draait Door) nog zo zijn best.

Van Weyenberg valt de VVD vooral aan op het, in zijn ogen, “gebrek aan de menselijke maat”: “Ik ken een voorbeeld van een vrouw die verkracht werd in haar thuisland, daar een trauma aan overhield en naar Nederland vluchtte. In het detentiecentrum op Schiphol werd ze vervolgens gevisiteerd.  Dat is een duur woord om te zeggen dat iemand haar in de billen ging kijken, waar ze vervolgens een tweede trauma aan overhield. Dit is een illustratie dat het beleid om streng, strenger, strengst draait en dat we nodig een stapje terug moeten zetten.”

VVD’er Azmani verdedigt het kabinetsbeleid en hekelt het gebruik van extreme voorbeelden: “Als dit verhaal klopt is het geen goede situatie, maar we kennen de precieze omstandigheden niet. Telkens als dit soort gevallen gepresenteerd worden springt D66 er meteen bovenop, maar je moet terughoudend zijn in het veranderen van beleid op basis van individuele gevallen. Het is bijvoorbeeld ook niet zo dat er structureel gevisiteerd wordt, dat gebeurt alleen in bepaalde gevallen.” Voor de meeste UIT-lopers lijkt het onderwerp echter iets te hoog gegrepen voor een brakke dinsdagmiddag.

Of veel studenten iets van de discussie hebben meegekregen, is zeer de vraag. Op een enkeling na lijken de studenten in het publiek zich meer met andere zaken bezig te houden. Of misschien zijn ze alvast gaan zitten om een plekje te reserveren voor het vervolgdebat. De studentenverenigingen die hier hun clubje mogen komen promoten, krijgen meer, veel meer publiek op de been. En echte aandacht!

Ranking the vereniging

Voor een stampvol Janskerkhof mogen de voorzitters van de zeven grootste studentenverenigingen zichzelf dus presenteren in de stijl van tv-show Ranking The Stars. Elke rector of preses krijgt de kans om de verenigingen te rangschikken aan de hand van vragen als ‘bij welke vereniging wordt het meeste bier gedronken’, ‘wie heeft de meest actieve leden?’ en ‘wie heeft de gezelligste kennismakingstijd’.

Maar hoe vals het er in het televisieprogramma soms aan toe gaat, zo lieflijk is het hier. Mathijs Weck van UMTC complimenteert het Utrechts Studenten Corps (USC) met zijn rijke tradities en mores, Jesse Zwaan van Biton roemt de christelijke vereniging SSR-NU om de grote betrokkenheid van haar leden en Hugo Grondel van Veritas bewondert de gedreven carrièretijgers van UVSV.

Alleen bij de vraag wie de mooiste sociëteit heeft, worden een paar plaagstootjes uitgedeeld. Valentijn Quint van het USC vindt dat je het pand van SSR-NU geen sociëteit mag noemen, maar eerder “een gezellig café”. UVSV “heeft een schattig pandje al klinkt het er soms als een kippenhok”. Onder het motto ‘klein maar fijn’ plaatst Quint UMTC onderaan het lijstje waarop Weck van UMTC pareert: “Uiteindelijk  kiest er niemand zijn vereniging omdat ze zo’n mooie bakstenen muur heeft, maar om de sfeer”.

Unitas-rector Michel de Kruijff raadt de eerstejaars aan veel verenigingen te bezoeken en ‘vooral te kiezen op gevoel’. Er zijn weinig UIT-lopers te vinden die op basis van de ‘Ranking the vereniging’ een beslissing nemen. UIT-loper Maurits staat te luisteren maar had zijn keuze al gemaakt: “Ik wilde sowieso al lid worden van het USC, maar het is toch interessant om de verschillen tussen de verenigingen te zien.” Wat verderop op het plein staat Bas, die het nog niet helemaal weet: “Ik wil wel echt ergens lid worden, maar ik weet nog niet waar. Ik laat het in ieder geval niet hier van afhangen, want je wordt toch een beetje naar de mond gepraat.” Twijfelaars kunnen nog tot en met donderdag rondleidingen krijgen bij de verschillende verenigingen.