Recensiesite voor studiekeuze

Het gebeurt met restaurants, het gebeurt met boeken, dus waarom niet met opleidingen? Studenten schreven vijftienhonderd recensies voor de nieuwe studiekeuzesite intostudies.nl.

Er staan al ruim vijftienhonderd reviews op intostudies.nl en die zijn niet allemaal lovend. Opleidingen zijn vaak minder praktijkgericht dan studenten vooraf hadden gedacht en ook het niveau en de begeleiding vallen soms tegen. “Ik had gehoopt op meer contacturen, meer verdieping, meer uitdaging”, aldus een review.

Intostudies.nl is een jaar geleden online gezet door Bas Mensink (28), een econoom die in 2007 afstudeerde aan de Vrije Universiteit. “In mijn eerste jaar hield een derde van mijn medestudenten het voor gezien. Die hadden verkeerd gekozen of het niveau van de opleiding anders ingeschat. Dat was in mijn tijd al vervelend, maar gelet op de veel hogere studiekosten die het kabinet in petto heeft, wordt dat ook nog eens heel duur. Vandaar het idee voor deze website.”

Mensink liet zich inspireren door website Iens, waar bezoekers recensies kunnen vinden en schrijven over restaurants, maar meer nog door de Amerikaanse studiekeuzesite unigo. “Ook voor mijn eigen site wilde ik geen platte oordelen met alleen wat rapportcijfers, maar uitgebreide antwoorden op open vragen als: waar gaat je opleiding over, voldoet hij aan je verwachtingen, wat vind je van de docenten, de sfeer en de organisatie? En vooral: wat moet je als student kunnen?”

Een review wordt volgens Mensink pas geplaatst als die voldoende waardevolle informatie bevat. “Verder mag er natuurlijk niet in worden gescholden of gekwetst en controleren we de identiteit van elke recensent. Alleen dan mogen ze hun review ook anoniem plaatsen.”

Toch wordt het merendeel van de reviews met naam en toenaam ondertekend. “Studenten zijn behoorlijk gemotiveerd om een review te schrijven. We verzamelen ze door aan te haken bij discussies op sociale media als Twitter en Facebook en daar studenten en oud-studenten uit te nodigen.”

De kans dat een belanghebbende ongemerkt een lovende review over zijn opleiding indient – of een kritische over de concurrentie – acht hij klein. “We hebben in één geval getwijfeld en contact opgenomen met de reviewer, maar alles bleek toch in orde. Als er tien reviews op de site staan die door een opleiding zelf zijn ingestuurd, hebben we natuurlijk een groot probleem.”

De website moet zich uiteindelijk met advertenties op de been gaan houden, maar zo ver is het nog lang niet. Van de paar duizend opleidingen in het hoger onderwijs zijn er nog maar weinig gerecenseerd. “Het begin is er”, zegt Mensink.

Tags: studiekeuze

Advertentie