Rechtenpand Janskerkhof 12 asbestveilig en weer open

Alle medewerkers van het Molengraaffinstituut voor Privaatrecht kunnen vanaf vandaag weer werken op Janskerkhof 12. Nieuwe metingen wijzen uit dat er geen asbestdeeltjes in de lucht- en kleefmonsters zitten.

Het was vorige week even schrikken toen Janskerkhof 12 op dinsdag gesloten werd nadat uit een onderzoek bleek dat er asbest in stofmonsters was aangetroffen. Dit onderzoek was uitgevoerd in opdracht van de eigenaar van het pand van wie de Universiteit Utrecht het gebouw huurt.

De universiteit heeft afgelopen week meteen nieuwe monsters laten nemen. De uitkomst van dat onderzoek is dat het pand “asbestveilig” is, zegt woordvoerder van de UU Sietzke Vermeulen. De eigenaar had in zijn onderzoek gekeken waar in het pand nog asbest aanwezig is en daar monsters genomen. Dit was op plekken waar medewerkers nooit komen, zoals onder de vloerbedekking en boven de plafondplaten. “De eigenaar had voor deze steekproef gekozen omdat hij op zoek is naar asbestrestanten. Hij wil het pand verkopen en het asbestvrij opleveren"

De universiteit heeft afgelopen week 35 lucht- en 194 kleefmonsters genomen in de ruimtes waar de medewerkers komen. Die monsters waren schoon, zegt Vermeulen.

Dat er asbest in het pand zit, was al jaren bekend. Toen de UU het pand ging huren werd het in 2006 grondig verbouwd en gesaneerd tot een asbestveilig kantoor. Dat betekent dat het asbest zich bevindt op plekken waar de medewerkers niet komen.

Toch hadden sommige medewerkers tijdens de medewerkersbijeenkomst op maandag 24 oktober nog vragen over het asbest. Want wat als er een gat zit in de vloerbedekking? Komt er dan asbesthoudend materiaal tevoorschijn? En is er bij de verschillende verbouwingen in het verleden wel goed opgelet of er geen asbest is vrijgekomen?

Afgesproken is dat alle medewerkers die met vragen zitten over de veiligheid van hun werkruimte bezoek krijgen van een asbestexpert. Ook wordt een overzicht gemaakt van alle werkzaamheden van de afgelopen jaren.