Rechtenstudente in finale VN-jongerenverkiezing

Wordt rechtenstudente Zehra Sariaslan de nieuwe Nederlandse jongerenvertegenwoordiger bij de Verenigde Naties? Ze is een van de drie finalisten in de verkiezing.

Woensdag is de finale in de Rode Hoed in Amsterdam. Tot die tijd is Zehra druk bezig met de enige manier om te winnen: flink campagne voeren om stemmen te verzamelen. Haar speerpunt is vrouwenrechten.

Waarom heb je vrouwenrechten als speerpunt gekozen?
"Omdat ik in mijn vrienden- en familiekring veel verhalen heb gehoord over vrouwen die hebben geleden. Mijn oma in Turkije heeft onder bizarre omstandigheden geleefd. Zo is ze in elkaar geslagen, puur omdat ze een vrouw is. Ik vind het heel belangrijk dat alle vrouwen dezelfde kansen krijgen als ik heb gekregen. En ik wil laten zien dat er binnen een paar generaties al iets veranderd kan worden!"

Zelf draag je een hoofddoek, wat sommige mensen juist als een teken van onderdrukking zien. Hoe zie jij dat?
"Mensen moeten zich een beetje verdiepen in het onderwerp en niet alleen luisteren naar wat politici roepen. Het is mijn eigen keus om een hoofddoek te dragen, dat doe ik uit religieuze overwegingen."

Je wil jongerenvertegenwoordiger worden, maar je lijkt vooral vrouwen te vertegenwoordigen. Wat hebben jongeren er aan als jij gekozen wordt?
“Mijn taak is om jongeren te bereiken en te achterhalen hoe zij over kwesties denken. Tijdens mijn campagne heb ik gemerkt dat vrouwenrechten voor jongeren een ver-van-mijn-bedshow zijn. Ik wil ze van het belang ervan overtuigen. Maar als zij een ander onderwerp onder de aandacht van de VN willen brengen, is het ook mijn taak dat te doen.”

Hoe kan je stemmen?
Stemmen kan dinsdag 23 en woensdag 24 oktober per sms. Voor Zehra sms je haar voornaam naar 5040. De andere finalisten zijn de Utrechtse vwo-scholiere Geke Hasperhoven  en UvA-alumnus Martijn Hagoort

Hoe ga je stemmen trekken?
“Samen met vriendinnen deel ik flyers uit op straat, ik spreek op middelbare scholen in het land en ik voer veel campagne in mijn woonplaats Harderwijk. Daar sta ik elke zaterdag in een groente- en fruitkraam op de markt, dus ik ben een bekend gezicht. Ik vraag mensen vaak om hun telefoon te pakken en ter plekke te stemmen.”

Wat verwacht je, ga je winnen?
“Ik zou het echt niet weten. Ik heb de vorige campagneweek gewonnen maar dat zegt helemaal niks. Het stemmen begint weer helemaal opnieuw dinsdag. Het belangrijkste is hoe je campagne voert: voer je goed campagne, dan ga je winnen.”

De promo van Zehra op YouTube: