Rechter: matching ook verplicht is bij switchen van studie

Hij studeerde al rechten en wilde geschiedenis studeren aan de Universiteit Utrecht, maar vulde het matchingsformulier niet op tijd in en werd geweigerd. De student stapte naar de rechter, maar ving daar bot.

De student studeerde al rechten in Utrecht, maar wilde na een jaar overstappen naar de opleiding geschiedenis. Hij schreef zich op tijd in, voor 1 mei, en kreeg een matchingsformulier toegestuurd: een lijst met vragen naar onder meer zijn motivatie. Die vulde hij niet in. Waarom zou hij ook? Wat de uitkomst ook zou zijn, redeneerde hij, de opleiding zou hem toch niet kunnen weigeren.

Maar één ding zag hij over het hoofd: hij was verplicht om mee te doen aan de matchingsactiviteiten. Deed hij dat niet, dan kon de universiteit hem afwijzen. Toen dat gebeurde, stapte de student naar de rechter.

Die vindt echter dat er geen misverstand kon bestaan. De student had gewoon het formulier op tijd moeten terugsturen. De universiteit staat in haar recht.

Het is onbillijk, wierp de student nog tegen. Hij woonde al in Utrecht en had er vrienden gemaakt. Maar dat kon de rechter noch de universiteit vermurwen.

Het vonnis betekent dat studenten binnen hun onderwijsinstelling niet zomaar van studierichting kunnen veranderen. Ook voor overstappers kan matching verplicht worden gesteld.