Recordaantal aanmeldingen voor Universiteit Utrecht

Scholieren hebben zich dit voorjaar in groten getale aangemeld voor een bachelorstudie in Utrecht. Vooral de opleiding Psychologie is ongekend populair.

(Update 12 mei: de cijfers in dit artikel zijn aangepast. Zie toelichting onder dit artikel.)

Het aantal aanmeldingen voor bacheloropleidingen aan de Universiteit Utrecht is gegroeid met 2 procent ten opzichte van vorig jaar. Op 1 mei, de deadline voor aanmelding voor een bacheloropleiding in het hoger onderwijs, stond de teller op maar liefst 12315, een kleine groei ten opzichte van vorig jaar (12258). Nog nooit waren er zoveel aanmeldingen voor bacheloropleidingen van de Universiteit Utrecht.

De grote groei is deels te danken aan Psychologie, blijkt uit cijfers uit studieinformatiesysteem Osiris. Het aantal aanmeldingen bij die opleiding is gestegen van 629 naar 1057. Dit is het gevolg van het stoppen met de numerus fixus. Daardoor worden alle scholieren die zich aanmelden en inschrijven toegelaten.

Door de vele aanmeldingen moet het opleidingspersoneel flink aan de bak. De matchingsdagen zullen drukker dan ooit zijn en volgend studiejaar moeten er behoorlijk wat tijdelijke docenten worden ingehuurd om extra colleges te geven.

Het is overigens lastig te voorspellen hoeveel studenten er aankomend studiejaar in de collegebanken plaatsnemen. Door het verdwijnen van de fixus kunnen scholieren zich dit jaar voor het eerst naast psychologie voor een fixusstudie als geneeskunde aanmelden. Dat was vorig jaar niet mogelijk, omdat studiekiezers zich maximaal voor één fixusstudie mogen aanmelden. Daardoor zijn er dit jaar opvallend veel dubbele aanmeldingen. Scholieren hebben zich voor twee of meer opleidingen tegelijk ingeschreven en maken hun definitieve studiekeuze pas later.

De groei van Psychologie lijkt ook negatieve gevolgen te hebben voor andere opleidingen van Sociale Wetenschappen. Sociologie (-14 procent), Algemene Sociale Wetenschappen (-23 procent) en vooral Pedagogische wetenschappen (-40 procent) zien het aantal aanmeldingen teruglopen. Waarschijnlijk waren deze opleidingen in voorgaande jaren populairder omdat Psychologie toen nog een numerus fixus had.

Ook spectaculair is de populariteit van de nieuwe bachelorstudie Global Sustainability Science. Voor deze nieuwe Engelstalige opleiding hebben zich 388 aankomende studenten aangemeld. Dat is vele malen meer dan de 117 studenten die zich vorig jaar op 1 mei hadden aangemeld voor Milieu-maatschappijwetenschappen en Milieu-natuurwetenschappen samen. Deze twee studies zijn samengevoegd tot de nieuwe opleiding Global Sustainability Science.

Andere opvallende stijgers: Geschiedenis (van 278 naar 340 aanmeldingen), Kunstmatige intelligentie (van 134 naar 173), Culturele antropologie en ontwikkelingssociologie (van 141 naar 185), Liberal Arts and Sciences (van 397 naar 435) en Farmacie (van 338 naar 378).

Slechts een paar opleidingen zien het aantal aanmeldingen duidelijk teruglopen. Engels (van 207 naar 163 aanmeldingen) en Rechtsgeleerdheid (van 1636 naar 1305) vallen daarbij het meest op.

Correctie: in een eerdere versie van dit bericht stond dat het aantal vooraanmeldingen met 10 procent gestegen is. Dit aangepast naar een stijging van 2 procent. Oorzaak van dit verschil is de manier waarop studieinformatiesysteem Osiris wordt bijgehouden. Het systeem verwijdert namelijk aanmeldingen die worden ingetrokken. Daardoor lijkt het aantal aanmeldingen van afgelopen jaar lager dan ze destijds in werkelijkheid waren. Die fout is in het huidige bericht hersteld. Ook worden de aanmeldingen van de university colleges (UCU en UCR) in het huidige versie van het artikel niet meegeteld, omdat niet al hun aanmeldingen via Osiris lopen.