Rector dit weekend benoemd tot voorzitter van de Leru

Rector Bert van der Zwaan mag zich de komende drie jaar voorzitter van de League of European Research Universities (Leru) noemen. De rectoren van de participerende universiteiten ondersteunden zijn voordracht in Heidelberg.

De Leru is in 2002 opgericht door 12 universiteiten. In 2010 werd dit aantal uitgebreid tot 21 universiteiten, waaronder die van Leiden en Amsterdam. Gerenommeerde universiteiten als Oxford, Heidelberg, Cambridge en Milaan behoren ook tot het gezelschap. Vanaf dit weekend is de Leru uitgebreid met de universiteiten van Kopenhagen en Dublin.

Van der Zwaan was vanaf september al interim voorzitter. Hij had het stokje overgenomen van Alain Beretz van de universiteit van Strasbourg die een hoge functie bij het Franse ministerie van Onderwijs heeft gekregen. Het bestuur bestaat uit drie vertegenwoordigers van de universiteiten. Naast Van der Zwaan zijn dat Jukka Kola, Rector of the University of Helsinki en Alice Gast, President of Imperial College London.

Het bestuur komt viermaal per jaar bij elkaar en bereidt de tweejaarlijkse rectorenvergadering voor. In Leuven zit een bureau van de Leru, onder leiding van de hoogleraar Kurt Deketelaere. Dit bureau zorgt voor het uitvoerende werk.

Eén van de thema's waar het bestuur zich de komende tijd mee zal bezighouden is het Europese kaderprogramma Horizon 2020. De Leru is een van de partijen die namens de universiteiten inspraak wil hebben in dit Europese onderzoeksifinancieringsprogramma.