Rector Islamitische Universiteit Rotterdam niet vervolgd

Justitie gaat de rector van de Islamitische Universiteit Rotterdam niet vervolgen voor zijn uitspraken over tegenstanders van de Turkse premier Erdogan. Ze vallen onder de vrijheid van meningsuiting.

Dat zegt een woordvoerder van het Openbaar Ministerie tegen RTL Nieuws. Een pamflet van rector Ahmet Akgündüz van de IUR zorgde afgelopen najaar voor onrust. Hij veroordeelde de betogers tegen de Turkse premier Erdogan en stelde dat het goddelozen waren. Verder zou hij steniging hebben aangeduid als “één van de voorgeschreven straffen binnen de islam” en gezegd hebben dat mannen hun vrouw mogen slaan.

De politiek reageerde boos. Minister Asscher van Sociale Zaken dreigde dat de accreditatie van de hbo-bachelor- en masteropleiding op de tocht zou staan. Ook Kamerlid Pieter Duisenberg van de VVD wilde dat de universiteit werd aangepakt.

Maar dat bleek al snel niet mogelijk. De opleidingen waren goedgekeurd door kwaliteitsbewaker NVAO en de uitlatingen van de rector konden daar weinig aan veranderen.

Nederlandse alevieten deden aangifte tegen de rector, die zelf een soennitische moslim is. Hij zou zich schuldig hebben gemaakt aan belediging, smaad en het aanzetten tot haat. Maar het Openbaar Ministerie seponeert de zaak. De uitspraken zijn religieuze uitingen. Hoe kwetsend ook, ze vallen onder de vrijheid van godsdienst.