Rector op catwalk naar UB tijdens Uitfeest

Rector Bert van der Zwaan opende zondag het Uitfeest Utrecht samen met wethouder Frits Lintmeijer van Cultuur. Daarna togen ze samen via een catwalk naar de Neude, door naar de vernieuwde UB.

"Op een dag als deze kunnen we laten zien dat Utrecht stad van kennis en cultuur is", zei Bert van der Zwaan bij de opening van het Uitfeest zondag 2 september. Tijdens dit feest konden bezoekers kennismaken van vele culturele organisaties in de stad. Ook de universiteit participeerde in het programma, onder meer met het Universiteitsmuseum en de Sterrewacht.

Speciaal in de belangstelling stond de nieuwe UB die vanaf vrijdag aan een indrukwekkend openingsprogramma bezig is. Vrijdag waren de medewerkers en studenten van Rebo en Geesteswetenschappen uitgenodigd. Met een optreden van het studentengezelschap Tzigane kreeg het al een cultureel tintje. Zaterdag was er een personeelfeest voor de medewerkers van de UB.

Zondag liep de JayDee Brassband voor de stoet uit van het Neude over het Janskerkhof en de Drift naar de UB. Op de binnentuin aangekomen, nam studentenbigband JayDee Brassband het stokje over. De UB organiseerde deze middag science acts, studentencabaret en muzikale optredens. Daarnaast waren er rondleidingen door het nieuwe gebouw.

Vandaag zal de UB opnieuw geopend worden. Deze keer door burgemeester Aleid Wolfsen, staatssecretaris Halbe Zijlstra en collegevoorzitter Yvonne van Rooy.