Rector: UU-studenten besteden te weinig tijd aan studie

Rector Bert van der Zwaan vindt dat studenten meer tijd moeten besteden aan hun studie, en minder aan werk. En minder aan slapen en eten.

“UU’ers studeren gemiddeld 21 uur per week”, aldus de rector van de UU, en dat is volgens hem te weinig. “Het is evenveel als de tijdsbesteding aan persoonlijke verzorging.” Daarom valt de hoge prestatiedruk waaronder studenten zouden staan volgens hem best mee.

Rector Bert van der Zwaan deed zijn uitspraken donderdag bij studentenvereniging S.S.R.-N.U. in een debat met politici en de LSVb over de toekomst van het hoger onderwijs. D66-Kamerlid Paul van Meenen was het er mee eens dat studenten te weinig studeren: “Een beetje druk op studenten kan geen kwaad.”

Vanuit het publiek bood een studente natuurkunde weerwoord. “Blijkbaar is het mogelijk je studie te halen met 21 uur per week studeren. Gaat daar dan niet iets mis?” Volgens Van der Zwaan moet het van twee kanten komen. “De universiteit moet meer bieden en studenten moeten meer leveren. De gemiddelde studie kan sterker, de gemiddelde student kan harder.”

Aanwezige studenten lieten aan het debatpanel weten activiteiten naast de studie, zoals een bestuursfunctie of vrijwilligerswerk, erg belangrijk te vinden voor hun persoonlijke ontwikkeling. Bovendien kijken werkgevers volgens hen meer naar ervaring dan naar studie of cijferlijst. Ook de rector ziet het belang hiervan in. Daarom moet meer studeren volgens hem ook niet ten koste gaan van “activiteiten voor persoonlijke ontplooiing. Misschien wel van de hoeveelheid tijd die studenten slapen of eten”.

Maar of andere aspecten van het verenigingsleven volgens hem ook behoren tot persoonlijke ontplooiing? “De eerste prioriteit van de student moet studeren zijn, niet hele nachten aan de bar hangen”, zei de rector. “Anders kun je beter weggaan.”

Veel studenten moeten werken om hun studie te bekostigen. Dat moet volgens Van der Zwaan “niet meer dan 15 tot 20 uur per week zijn, anders kom je in de problemen met je studie”. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 12 procent van de wo-studenten in Nederland meer dan 16 uur per week werkt.

Als de basisbeurs wordt afgeschaft, zullen nog meer studenten gaan werken naast hun studie, voorspelden twee andere debatdeelnemers, SP-Kamerlid Jasper van Dijk en LSVb-voorzitter Kai Heijneman. De voorman van de studentenvakbond vreest dat zij dan “andere prioriteiten moeten gaan stellen”.