Reiskosten UU’ers worden in 2021 vergoed voor wie op de campus werkt

Foto DUB

Medewerkers van onder meer de directie ITS en het Facilitair Service Centrum maken zich ongerust over de mededeling van de universiteit dat vanaf 2021 de reiskostenvergoeding niet meer wordt doorbetaald, zo bleek tijdens de vergadering van de Dienstraad van de Universitaire Bestuursdienst. Veel ITS’ers e FSC’ers kunnen hun werk alleen op de werkplek uitvoeren zoals receptionisten, gebouwbeheerders of IT’ers die met speciale programma’s werken.

Het antwoord is geruststellend: wie niet thuis kan werken, krijgt toch een reiskostenvergoeding. Hoe hoog die zal zijn en op welke manier die wordt uitbetaald, is nog onderwerp van gesprek. Binnenkort, zo zegt Aletta Huizenga van de directie Human Resources wordt hier meer over bekend.

Hogere reiskostenvergoeding
Hoewel het gros van de werknemers van de universiteit sinds maart thuis werkt, kregen alle medewerkers de reiskostenvergoeding doorbetaald. Deze was zelfs in oktober 2019 nog verhoogd van 6 naar 10 cent per kilometer tot een maximum van 50 kilometer per dag. De verhoging was een compensatie voor de invoering van betaald parkeren voor werknemers van de UU in het Utrecht Science Park. Hoewel het betaald parkeren vanwege problemen van het betaalsysteem werd uitgesteld, ging de verhoging wel al in.

Thuiswerkvergoeding
Per januari komt dus een einde aan het uitkeren van een reiskostenvergoeding voor wie thuis werkt. In november hebben alle werknemers – ook degenen die niet thuis werken – een thuiswerkvergoeding van 300 euro netto gekregen. Om in aanmerking te komen voor een vergoeding, moest je wel een arbeidscontract hebben. Studentassistenten bijvoorbeeld vielen om die reden buiten de boot. Of in het nieuwe jaar ook een thuiswerkvergoeding wordt uitgekeerd, is nog niet duidelijk. Een en ander is afhankelijk van de ontwikkelingen rondom het coronavirus.