Rellen om verhoging collegegeld

Studenten in Zuid-Afrika protesteren tegen het besluit van de regering om het collegegeld te verhogen. In veel steden leidt dat tot rellen en verschillende universiteiten staken de colleges.

Deze week maakte de Zuid-Afrikaanse regering bekend dat het collegegeld vanaf 2017 met 8 procent omhoog gaat. Vorig jaar werd zo’n verhoging teruggedraaid na weken van protesten door studenten, maar de regering doet nu een nieuwe poging.

Veel zwarte studenten zijn gefrustreerd over de ongelijkheid die nog steeds heerst en zijn bang dat ze straks hun studie niet meer kunnen betalen door de hoge kosten.

Het protest nam gisteren bij universiteit Witwatersrand in Johannesburg een grimmige wending toen de universiteit de hoofdingang sloot voor de protesterende studenten. Ze gooiden stenen en werden door beveiligers bestookt met flitsgranaten.

Elders in het land willen studenten van de University of KwaZulu-Natal dat het collegegeld helemaal wordt afgeschaft en eisen ze betere levensomstandigheden. Het protest escaleerde vanmorgen: een student werd door de politie neergeschoten en er werd traangas ingezet. De universiteit sluit daarom in elk geval vandaag haar deuren, meldt ze op Twitter.

Niet alleen studenten gaan de straat op. In Kaapstad protesteerden vandaag ook docenten tegen het overheidsbesluit. Zij vinden dat de Zuid-Afrikaanse regering studenten, universiteiten en ouders financieel te zwaar belast. De University of Cape Town houdt zijn deuren daarom voorlopig gesloten, net als de University of Pretoria.

Via de hashtag #feesmustfall op Twitter proberen de studenten het protest gaande te houden.

A Wits student is burned by a police flashbang grenade during protests. Pic by Daylin Paul #Fees2017 #FeesMustFall pic.twitter.com/popW8zXB69

— Amandla! (@AmandlaMobi) 22 september 2016