Reorganisatie Administratief Service Centrum: 21 mensen verliezen baan

De banen van 21 werknemers van het Administratief Service Centrum verdwijnen vanwege een reorganisatie. De nieuwe organisatie gaat op 1 april 2017 van start. Een jaar eerder dan verwacht.

In januari 2014 werden alle 88 werknemers van het Administratief Service Centrum (ASC) bijeen geroepen. De werknemers die de financiële-, studenten- en salarisadministratie voor de UU verzorgen, kregen te horen dat een aantal van hen zich moest oriënteren op ander werk. In 2018 zouden er voor zo’n twintig collega’s geen werk meer zijn door voortschrijdende automatisering en veranderingen op administratief gebied.

De ASC'ers kregen voor de zogeheten transitie onder meer scholing aangeboden om zich op de toekomst voor te bereiden. Gehoopt werd dat hiermee een reorganisatie en gedwongen ontslag voorkomen kon worden.

Afgelopen dinsdag kwamen de ASC'ers opnieuw bij elkaar voor de afgesproken 'tussenbalans'. De veranderingen voor de administratieve sector gaan zo snel dat een reorganisatie onontkoombaar is geworden. Per april 2017 moet de reorganisatie zijn afgerond. De organisatie krimpt met 16,5 fte waardoor 21 mensen hun baan verliezen.

Gedwongen ontslag lijkt onvermijdelijk
In 2014 klonk Rob Plattèl, directeur van het ASC, nog hoopvol. Duidelijk was dat de automatisering bij de afdeling banen zou gaan kosten. Door tijdig de werknemers in te lichten en hen onder meer door middel van scholing voor te bereiden op een andere baan binnen of buiten de organisatie, hoopte hij gedwongen ontslag te voorkomen.

Hoewel de transitie wel al voor beweging op de arbeidsvloer heeft gezorgd, heeft Plattèl dit ideaalbeeld moeten laten varen, bleek gisteren. Alleen voor de werknemers van de functiegroep Administrateur 4, had hij goed nieuws: door de transitie zijn al mensen vertrokken waardoor een verdere krimp van deze functiegroep niet meer nodig is. Maar voor zo'n 21 andere werknemers blijken de veranderingen zo snel te gaan dat zij per april 2017 geen werk meer hebben. Nu al zitten sommige mensen van de afdeling zonder werk. Het gaat voornamelijk om administrateurs in schaal 7 of lager.

Teams verdwijnen
Vooral bij het team dat zorgdraagt voor de post, scanning en archief, liep het werk de afgelopen twee jaar al fors terug. De twee werknemers die er nu nog zitten (het waren er vijf), zijn om 11 uur ’s ochtends al door het werk heen, zegt Plattèl. Deze afdeling verdwijnt over een half jaar, veel eerder dan verwacht.

Ook voor het frontoffice van het ASC is het einde nabij, hoewel in 2014 nog gedacht werd dat deze zou blijven bestaan. De vier werknemers beantwoorden telefonisch of via e-mail vragen van klanten. Door technische ontwikkelingen is besloten ook dit onderdeel op te heffen.

ASC’ers op weg naar ander werk
Inmiddels zijn er sinds de aankondiging van 2014 al zes werknemers via natuurlijk verloop vertrokken. Vrijwel alle ASC’ers zijn aan de slag gegaan om ander werk te vinden. Van degenen die snel actief werden, hebben twaalf mensen een andere baan gevonden.

Degenen die iets later van start gingen, zijn nu nog druk met het volgen van trainingen, het lopen van stages en solliciteren. Zo hebben 20 werknemers zich opgegeven voor loopbaanbegeleiding.

Een klein clubje is niet in actie gekomen. Volgens Plattèl omdat deze medewerkers vinden dat de universiteit een oplossing voor de naderende werkloosheid moet zoeken.

Tot 1 april 2017, het moment dat de nieuwe organisatie van start gaat, kunnen de werknemers hun loopbaantrainingen vervolgen.

Vrijwillige vertrekpremie en ww
Het officiële reorganisatie- en sociaal plan volgt binnenkort. Hierin staat ook dat werknemers op functies die verdwijnen, gebruik kunnen maken van een vrijwillige vertrekpremie. Wie van deze Regeling Vrijwillige Mobiliteit gebruikt maakt, krijgt een aantal maanden salaris mee. Zij verliezen het recht op een ww-uitkering.

Werknemers die na de reorganisatie op 1 april 2017 zonder werk zitten, hebben vanaf die dag recht op 10 maanden ontslagbescherming, daarna wordt hun contract opgezegd. Dat betekent dat ze per mei 2018 echt uit dienst zijn van de UU. Wie dan nog geen nieuw werk heeft, krijgt nog een half jaar begeleiding vanuit de UU.

De reorganisatieplannen worden tijdens de openbare vergadering van de Dienstraad van 14 april 2016 besproken.