'Reuzewalvis in de gracht lost probleem plastic afval niet op'

Foto: DUB

Vóór TivoliVredenburg zwemt wel een heel bijzonder dier. Daar is een walvis van plastic afval te bewonderen. Het beeld moet de aandacht vestigen op het plastic dat de oceanen vervuilt. De walvis trekt veel bekijks. “Het valt ook nogal op,” constateert Jeroen Bergveld, die speciaal voor het beeld een blokje om is gelopen. “Ik heb het toevallig ook in Brugge gezien en ik vind het te gek dat het hier nu staat.”

Haastig doorlopen
De meeste mensen kijken even een paar seconden naar de walvis om dan weer haastig door te lopen. Een enkeling maakt wat foto’s en blijft langer staan. Vooral ouders met kinderen nemen uitgebreid de tijd om te kijken naar het kunstwerk. Ook veel studenten blijven iets langer plakken.

“Het is een heel indrukwekkend beeld, omdat het zo groot is. Ik vind het heel erg mooi,” zegt geschiedenisstudent Matthias. Op de vraag of het relevant is, zegt hij: “Ik geloof dat de meeste mensen in Utrecht wel weten dat je plastic niet zomaar moet weggooien, dus misschien had het beeld beter ergens anders kunnen staan.”

Frans Goedhart uit Utrecht deelt deze mening: “Het is een leuk idee. Alleen het lost het probleem niet op. Je moet de landen in Azië aanpakken, volgens mij zijn zij de grootste veroorzaker in het plasticprobleem. Dus dan kun je dit beeld beter daar neerzetten.”

Plastic in de gracht
Reinier Hietink en Jos Casparie, forensen in Utrecht, denken wel dat het beeld zin heeft. “Kijk even langs het kunstwerk, dan zie je veel plastic op het water drijven. Dan weet je dat het bewustzijn er nog niet bij iedereen is en dat we nog een lange weg te gaan hebben. Je gaat ook over jezelf nadenken, of je het zelf wel allemaal goed doet.”

Niet iedereen is blij met het reuzedier voor het TivoliVredenburg. “Waarom moet het eigenlijk altijd met kunst? Je moet de mensen zelf aanspreken. Kijk (wijst op de grond) er ligt hier overal rotzooi. Ik denk niet dat mensen nu denken, ik gooi het niet op straat,” meent Utrechter Jan Geytenbeek.

Internationaal student Niklas noemt het vooral ‘heel nuttig’ dat er ook op deze plek aandacht is voor de plasticberg. “Alle aandacht voor het plastic is nodig. Ik vind het alleen maar goed dat er ook hier aandacht aan het plastic wordt gegeven. Alle beetjes helpen. Alleen zo lossen we het probleem op.”

Aangespoeld in Hawaii
De officiële opening van het kunstwerk is op 18 januari om vijf uur. De walvis zal tot in juni blijven staan. Een precieze datum heeft de universiteit nog niet. Het werk is gemaakt van 5 ton plastic dat in Hawaii is aangespoeld. De walvis is hiernaartoe gehaald voor een aantal activiteiten van de Universiteit Utrecht rondom duurzaamheid.

De Sustainability conference 2019 is een van de activiteiten. Hier worden verschillende prominente sprekers uitgenodigd om over het onderwerp te komen spreken. Een paar van de gasten zijn Sheila Jasanoff, hoogleraar aan de Harvard-universiteit en Diederik Samson, hij had de leiding over de Klimaattafel Gebouwde Omgeving. De conferentie wordt gehouden op 24 januari.

Impact Night
Een andere activiteit is de Impact Night. Op dit evenement wordt nagedacht over de grote thema’s die belangrijk zijn voor de toekomst, zoals ook duurzaamheid. De Impact Night 2019 vindt plaats op 22 maart 2019.

De Universiteit Utrecht doet veel onderzoek naar gevolgen en oorzaken van plastic in de oceanen. De universiteit geeft aan dat het kunstwerk daarom goed past bij de evenementen. Hoogleraar Europees en nationaal waterrecht Marleen van Rijswick haalde het plastic dier naar Utrecht.

De walvis heet eigenlijk De Wolkenkrabber en is bedacht door architectenbureau Studiokca uit New York. Het is speciaal ontworpen voor de Triënnale in Brugge en dus vanaf nu in Utrecht te zien.