Rick Vreman en Antoine Steenkamer winnaars van UU-studentenprijzen

Winnaar van de Studentenprijs Bijzondere Verdiensten Antoine Steenkamer in gesprek met rector Bert van der Zwaan

Een baanbrekend model om besparingen in de gezondheidszorg te bepalen en een briljant idee om eenzaamheid bij ouderen tegen te gaan. Twee UU-studenten die daarvoor verantwoordelijk zijn, werden maandagmiddag bij de opening van het Academisch Jaar in de Domkerk in het zonnetje gezet.

Amerikanen kunnen 10 miljard dollar op hun gezondheidszorg besparen door 20 procent minder suikers tot zich te nemen. Dat was de conclusie van de masterscriptie van farmaciestudent Rick Vreman die maandagmiddag werd uitgeroepen tot het beste UU-afstudeerwerk van het jaar.

Vreman was zelf niet aanwezig in de Domkerk. Hij verblijft voor vakantie op IJsland. Rector Bert van der Zwaan zei dat hij telefonisch contact had gehad met de winnaar. Bij het horen van het nieuws reageerde Rick veelvuldig met "wauw", meldde de rector.

De andere jaarlijkse studentenprijs, die voor de meest maatschappelijk of bestuurlijk geëngageerde UU-student, ging naar rechtenstudent Antoine Steenkamer. Hij is oprichter van de Stichting Spelendergrijs die ouderen in verzorgings- en verpleeghuizen wil vermaken en van nieuwe kennis wil voorzien.

Beste masterscriptie
Rick Vreman zette zelf een economisch model op waarmee hij onderzocht wat de gezondheids- en economische winst kan zijn als er minder suiker wordt toegevoegd aan Amerikaanse consumptiegoederen. Zijn berekeningen kwamen uit op een fikse kostenbesparing. Bovendien sterven er jaarlijks veel minder mensen aan diabetes, hartziekten en leverkanker.

Vreman verrichtte een groot deel van zijn onderzoek aan de University of California in San Francisco. De student begaf zich in een relatief nieuw wetenschapsgebied: de farmaco-economie, waarin economische implicaties van interventies in de gezondheidszorg worden onderzocht. Vreman slaagde er als een van de eersten in een groot aantal uiteenlopende ziekten in één model te vatten.

De jury, onder leiding van Rebo-hoogleraar en oud-decaan Adriaan Dorresteijn, was onder de indruk van de originaliteit van het onderzoek en de mogelijke impact van het werk. Het model van Vreman maakt overheden en beleidsmakers duidelijk wat de opbrengst kan zijn van het beperken van suikerinname. Daarnaast roemde de jury de duidelijke opzet van de scriptie en de glasheldere stijl waarin deze geschreven is.

Vreman werkt op dit moment aan een wetenschappelijke publicatie op basis van zijn afstudeerwerk. Ook heeft hij zelf een voorstel geschreven voor een promotie-onderzoek waarin hij zijn modellen wil toepassen. De andere genomineerden voor de scriptieprijs waren geneeskundestudent Roel Wouters en Scheikundestudent Jochem Wijten. DUB bracht deze week een artikel over de drie kanshebbers.

Student met bijzondere verdiensten
Met drie bijzondere en zeer verschillende genomineerden had de jury voor de tweede studentenprijs, die voor bijzondere maatschappelijke of bestuurlijke verdiensten, het dit jaar naar eigen zeggen moeilijker dan ooit. Uiteindelijk werd Antoine Steenkamer unaniem gekozen tot winnaar. De studenten van de veelgeroemde anti-extremismecampagne Dare to be Grey en Milad Tannazi, mede-oprichter van het interdisciplinaire medische honorsprogramma Avicenna, waren de andere genomineerden.

De jury onder leiding van emeritus hoogleraar Dop Bär, noemt het concept van de Stichting Spelendergrijs “briljant”. Spelendergrijs laat studenten hun talenten inzetten voor ouderen. Zo geven studenten colleges, bijvoorbeeld over hun afstudeerscriptie, of verzorgen ze computerlessen.

Steenkamer richtte de Stichting in 2015 op en was binnen enkele maanden actief in zes regio’s. De jury vertrouwt erop dat Spelendergrijs nog een mooie toekomst heeft.

Behalve als oprichter van Spelendergrijs onderscheidde Steenkamer zich als bestuurslid van de studievereniging van het Law College, Sirius. Daarnaast was hij initiatiefnemer van de onderzoekssamenwerking tussen het UMC Utrecht en Utrechtse juristen die moet leiden tot juridische kaders voor het gebruik van in biobanken opgeslagen stamcellen en cellijnen.

Beide studenten kregen maandag 1500 euro en een beeldje van de universitaire zon.