Rijksuniversiteit Groningen houdt deur op kier voor hbo’ers

Een sterk staaltje medezeggenschap aan de Rijksuniversiteit Groningen: de universiteitsraad stak gisteren een stokje voor het plan om havisten met een hbo-propedeuse te weren van alle opleidingen.

De studieresultaten van studenten met een havo-vooropleiding en een hbo-propedeuse zijn niet goed genoeg, vindt het college van bestuur, dus wilde het al die studenten vanaf september 2015 de toegang tot de universiteit ontzeggen. Maar studenten en personeel van de Groningse universiteitsraad waren het daar niet mee eens en maakten bezwaar, meldde de Groningse universiteitskrant UK.

Met succes, blijkt nu. Faculteiten mogen de komende maanden nadenken over aanvullende eisen, waardoor getalenteerde hbo’ers in de toekomst toch nog aan de RUG kunnen studeren. Hilly Mast, voorzitter van de universiteitsraad, vertelt dat dit bij aanvang van de vergadering gisteren nog geen uitgemaakte zaak was. “Wij begrepen dat dit een generieke maatregel zou zijn waar afzonderlijke faculteiten niets over te zeggen zouden hebben”, zegt ze.

Dat is ook wat een woordvoerder van de universiteit in eerste instantie laat weten: “In principe kunnen hbo’ers met een havo-diploma vanaf 2015 niet meer instromen in een bacheloropleiding.” Het is “niet de bedoeling” om hun met toetsen of toelatingsgesprekken een kans te geven zich te bewijzen.

Maar even later belt de woordvoerder terug dat hij zich “een beetje heeft vergist”. Het ligt allemaal een stuk genuanceerder, want faculteiten gaan de komende maanden nadenken over aanvullende eisen per opleiding. Een hbo’er die wil overstappen naar psychologie zou dan bijvoorbeeld een examen statistiek moeten maken.

Volgens Mast is die koerswijziging te danken aan de universiteitsraad: “We hebben een voet tussen de deur gekregen. Anders was die deur voor hbo’ers dichtgegaan.” Ze gaat er vanuit dat de plannen van de faculteiten over een aantal maanden af zijn en weer worden besproken in de raad. “Voor nu zijn we in ieder geval blij dat we het besluit hebben kunnen tegenhouden.”

De Universiteit Utrecht gaat de komende maanden onderzoeken hoe studenten die met een hbo-propedeuse instromen presteren bij de verschillende opleidingen. Op basis van de bevindingen wordt besloten of opleidingen aanvullende eisen zullen gaan stellen.

De opleidingen Sociale Geografie en Planologie en de opleiding Milieu-maatschappijwetenschappen hebben wel al besloten aanvullende eisen te stellen. Studenten moeten minimaal een havodiploma hebben met wiskunde A (of B), met als diplomacijfer een 6 of hoger.