Robot reikt masterdiploma uit

Je hoeft als hoogleraar tegenwoordig je bed niet meer uit om een diploma te overhandigen aan een van je studenten. UU-hoogleraar ‘Internettoepassingen’ Erik Huizer liet zich woensdag tijdens een afstudeerceremonie aan de Drift vertegenwoordigen door een op afstand bestuurbare robot.

Erik Huizer was zelf op een conferentie in Indianapolis in de Verenigde Staten, en kon niet fysiek aanwezig zijn om een diploma uit te reiken aan masterstudent New Media & Digital Culture Sanne Scholing. Daarom zorgde hij voor een heuse robot, een iPad op een standaard met wieltjes eronder.

Op het scherm was Erik Huizer te zien. Hij sprak Sanne kort toe en feliciteerde haar met het behalen van haar masterbul. In een mail aan DUB noemt Huizer, behalve hoogleraar ook technische directeur van de organisatie voor ict-innovatie en -samenwerking in het hoger onderwijs SURF, de uitreiking "bijzonder geslaagd".

Vanuit Indianapolis laat hij weten: “De techniek is mooi, maar ik vond het vooral leuk voor Sanne dat ik er nu toch een beetje ‘bij’ was. Technisch waren er eigenlijk geen grote problemen. Het lastigste was dat de zaal zo vol met stoelen en tafels staat dat er nauwelijks manoeuvreerruimte is voor de robot.”