Roemeense regering in opspraak door plagiaat

De Roemeense minister-president Victor Ponta wordt ervan beschuldigd plagiaat te hebben gepleegd in zijn proefschrift. Vorige maand stapte zijn minister van onderwijs al op vanwege wetenschappelijk wangedrag.

Een klokkenluider zou het Britse wetenschappelijke tijdschrift Nature documenten hebben toegespeeld waaruit blijkt dat meer dan de helft van Ponta’s proefschrift over het Internationaal Strafhof gekopieerd is. Ponta is leider van de Roemeense sociaal-democratische partij en pas sinds eind april premier. Hij promoveerde in 2003 aan de Universiteit van Boekarest, terwijl hij minister van Buitenlandse Zaken was onder premier Adrian Năstase, die ook zijn promotor was.

De affaire komt een maand nadat Ioan Mang, de kersverse minister van onderwijs en onderzoek, moest opstappen nadat hij van plagiaat beschuldigd was. De computerwetenschapper zou in minstens acht papers hebben geknoeid. Zelf bezweert hij dat de beschuldigingen politiek gemotiveerd zijn. Er loopt een onderzoek door de Roemeense raad voor onderzoeksethiek. De leden daarvan zijn onlangs door Mang zelf benoemd.

De plagiaataffaires doen volgens Nature de vraag rijzen of de Roemeense regering wel in staat is om de corruptie binnen het hoger onderwijs en wangedrag binnen de wetenschap aan te pakken. De vorige regering had juist maatregelen genomen om het onderwijs en de wetenschap in het land competitiever en transparanter te maken. Maar de nieuwe regels zijn door de huidige regering alweer flink versoepeld na kritiek uit de Roemeense wetenschappelijke gemeenschap.

Tags: fraude | roemenie