Romney wil green card voor bèta’s

Drie weken voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen kruisten Barack Obama en Mitt Romney vannacht opnieuw de degens. Beide kandidaten willen meer geld besteden aan beurzen voor arme studenten.

Het debat had de vorm van een ‘town hall meeting’, waarbij het publiek van 82 uncommitted voters (geen Democraten, geen Republikeinen) de twee kandidaten vragen kon stellen. De allereerste vraag kwam van een twintigjarige student die zicht zorgen maakte: zou hij wel een baan kunnen vinden als hij over twee jaar afstudeerde?

Romney dacht van wel. Hij zou de economie weer aan de praat krijgen. Maar hij begreep de zorgen van de student, zei hij. “We moeten twee dingen doen: zorgen dat jongeren hun opleiding makkelijker kunnen betalen en dat er banen zijn als ze afstuderen.” Hij verwees naar een studiebeurs van de staat waar hij gouverneur is geweest. Verder wilde hij de Pell Grant (een soort basisbeurs voor kinderen uit arme gezinnen) uitbreiden.

Obama voorspelde eveneens een stralende toekomst voor de vragensteller. “Dat jij in hoger onderwijs investeert is cruciaal, niet alleen voor jou maar voor het hele land.” Hij voegde eraan toe dat hij ervoor wil zorgen dat Amerika het beste onderwijssysteem van de wereld heeft. “We hebben er hard aan gewerkt dat studenten als jij studieleningen kunnen afsluiten. Gouverneur Romney zei zojuist dat hij het Pell Grant Program toegankelijker wil maken. Dat is precies wat wij hebben gedaan voor miljoenen mensen, waaronder miljoenen jonge vrouwen.” Zijn regering heeft 60 miljard dollar weggehaald bij banken en intermediairs en rechtstreeks aan studenten gegeven, legde hij uit.

Later in het debat kwam het hoger onderwijs opnieuw ter sprake, toen het over illegale immigranten ging. Obama: “Als we achter illegalen aangaan, moeten we dat verstandig doen en criminelen aanpakken, bendeleden, mensen die de gemeenschap schaden. En niet de studenten, niet de mensen die hier komen en proberen hun familie te onderhouden.”

Ook Romney wil illegale immigratie bestrijden, maar stelde dat het voor getalenteerde mensen eenvoudiger moet worden om de Verenigde Staten binnen te komen. “Je moet geen advocaat hoeven huren om hierheen te komen. Verder moeten we green cards geven aan mensen van over de hele wereld met een erkend diploma in de wiskunde of natuurwetenschappen. Die krijgen een green card aan hun diploma vastgeniet.”