Ronald Giphart leest Utrechts Studentendictee voor

Ronald Giphart leest op 20 mei het eerste Utrechts Studentendictee voor. Studenten van de UU strijden tijdens dat dictee om de Studententaalprijs 2014. De winnaar ontvangt 500 euro.

Taleninstituut Babel organiseert, in samenwerking met DUB en de Universiteit Utrecht, dit jaar voor het eerst het Utrechts Studentendictee. Dat dictee heeft als thema ‘een modern sprookje’. Het verhaal is een sprookje dat in een modern jasje is gestoken door gebruik van moderne woorden.

Babel vroeg de auteur Ronald Giphart, die zelf een tijdje Nederlands aan de UU gestudeerd heeft, om het verhaal voor te lezen. Hij verwierf bekendheid als schrijver van boeken als Ik ook van jou en Phileine zegt sorry, die zich grotendeels afspelen in het studentenleven.

Babel hecht veel waarde aan een hoog taalniveau onder studenten en wilde daarom een studententaalprijs in het leven roepen. “Daaruit kwam het idee van een dictee voort”, vertelt Marc Gebuis, de directeur van Babel. “Met de prijs kunnen we de taalvaardigheid onder studenten op een leuke manier onder de aandacht brengen.”

Babel stelt voor de winnaar een bedrag van 500 euro ter beschikking. Gebuis vindt dat de best spellende student die 500 euro best verdient. “Taal wordt vaak onderschat. Als je ernaar vraagt, dan vindt iedereen dat de taalvaardigheid onder studenten goed moet zijn. Dat komt niet vanzelf. Daar moet je aandacht aan besteden.”

Het dictee zal naar verwachting 30 minuten duren. Daarna volgt een interview met Giphart. Tot slot wordt de winnaar bekend gemaakt. Die wint naast het geldbedrag ook een trofee.

Het Utrechts Studentendictee 2014 vindt plaats op dinsdag 20 mei vanaf 19:00 uur in de aula van het Academiegebouw op het Domplein. Deelname is gratis.