Rookmelders, lage huur… hoe scoort jouw kamer?

Staan er fietsen en lege flessen voor de nooduitgang? Betaal je honderden euro’s huur voor een bezemkast? De Landelijke Studenten Vakbond is begonnen aan de jaarlijkse check-je-kamertour.

De komende dagen trekt de LSVb door het land met een kleine, nagebouwde studentenkamer om aandacht te vragen voor brandveiligheid en redelijke huurprijzen. Studenten zouden allemaal eens moeten kijken op de vernieuwde website checkjekamer.nl.

Vandaag stond de kamer op het Plein in Den Haag. Drie Kamerleden van SP, D66 en PvdA speelden daar een quiz. Hoeveel procent van de studenten heeft nog nooit voorlichting gehad over brandveiligheid? Dat blijkt 76 procent te zijn. Uiteindelijk had de nieuwe PvdA-parlementariër Mohammed Mohandis de meeste vragen goed.

Op checkjekamer.nl kunnen studenten erachter komen of hun huis wel brandveilig is. Zetten de bewoners elektrische apparaten uit als ze niet gebruikt worden of staan ze op stand-by? Wat voor soort blusmateriaal is er in huis?

Ook kunnen ze controleren of ze niet te veel huur betalen, gegeven de oppervlakte, de gezamenlijke keuken, de locatie enzovoorts. Ze kunnen er ook lezen dat verhuurders de servicekosten apart moeten berekenen. Een all-in-huur is tegen de regels.

“Ik woon zelf in Utrecht”, zegt voorzitter Kai Heijneman van de LSVb. “Eén van de vluchtroutes gaat dwars door een kamer heen. We moeten een paneel van een deur intrappen als er brand is. Maar het is allemaal goed geregeld en er hangen rookmelders.”

Volgens Heijneman vergeten studenten wel eens dat zij ook zelf verantwoordelijk zijn voor de brandveiligheid. “Zijn de batterijen van de rookmelders nog vol? Soms moet je even testen of ze het nog doen. En pas op als je zelf met elektriciteit gaat knutselen.”

Tags: lsvb