Rotterdam, Delft en Leiden reserveren plekken in minors voor elkaars studenten

Een minor volgen aan een andere universiteit wordt makkelijker voor studenten van de Erasmus Universiteit Rotterdam, TU Delft en Universiteit Leiden. Deze universiteiten gaan plaatsen vrijhouden voor elkaars studenten.

Het is een nieuw voorbeeld van de hechte samenwerking waar de drie universiteiten naar streven. In het verleden ging zelfs het gerucht dat ze zouden fuseren. Veel medewerkers zagen dat niet zitten. De fusie komt er niet, maar de samenwerking wel.

De universiteiten bieden ‘verbredende minors’ aan die geschikt zijn voor studenten van allerlei studierichtingen. Dertig procent van de plaatsen in deze minors wordt gereserveerd voor studenten van de twee andere universiteiten.

Eerder konden studenten in principe ook een minor aan een andere universiteit volgen, maar in de praktijk bleek het toch lastig. Nu gaan de drie universiteiten de deelname aan elkaars minors “stimuleren en faciliteren”.

De meeste bacheloropleidingen hebben een major-minor structuur, met een minor-ruimte van vijftien tot dertig studiepunten. Rotterdam, Delft en Leiden bieden ook gezamenlijke minors aan. Dit studiejaar ging de eerste van start: responsible innovation.