Rotterdamse wetenschappers maken Pietenglossy

Onderzoekers van de Erasmus Universiteit presenteren morgen een glossy over ‘Piet’. Een ‘handboek voor een moderne Sinterklaasviering’, aldus de cover.

Morgen wordt het tijdschrift ‘Piet’ gepresenteerd, schrijft Erasmus Magazine, tijdens een discussieavond over de sidekick van de Sint. Verschillende wetenschappers hebben een bijdrage geleverd. Historicus Alex van Stipriaan bijvoorbeeld, geeft een overzicht van de Sinterklaasviering vanaf de vierde eeuw na Christus.

Verder zijn bekende Nederlanders als Peter R. de Vries en Sylvana Simons geïnterviewd en staat er in het blad een analyse van Piet in de media. Scholen en gemeenten waar Piet niet langer alleen maar zwart is, worden in het zonnetje gezet.

“Door uiteenlopende initiatieven aandacht te geven, hopen we juffen, meesters, ouders, maar ook beleidsmakers, mediaproducenten, event managers en politici, te inspireren en waar nodig handvatten te geven voor de vormgeving van een eigentijdse sinterklaasviering”, aldus het voorwoord.