Rubicon-beurs voor 16 wetenschappers

Drie Utrechtse wetenschappers gaan de grens over. Foto: cco public domain

Met het Rubicon-programma wil NWO veelbelovende onderzoekers behouden voor de wetenschap. Daarom mogen ze na hun promotie hun vleugels uitslaan en ervaring opdoen in het buitenland.

Deze keer gaan negen laureaten naar de Verenigde Staten, twee kiezen voor het Verenigd Koninkrijk en de anderen voor Duitsland, Australië, Zwitserland, Frankrijk en Denemarken.

Drie Utrechtse onderzoekers krijgen de beurs. Geowetenschapper Lisanne Braat gaat naar het California Institute for Technology. Ze gaat daar onderzoek doen naar kleiafzettingen in delta’s.  Ook twee UMC-onderzoekers vallen in de prijzen. Rob van Dalen gaat naar de Eberhard-Karls-Universität in het Duitse Tübingen om te onderzoeken hoe het immuunsysteem bacteriën in onze neus herkent en aanpakt. Janneke Peeters mag in Berkeley werken aan een onderzoek naar neuroblastoom, een ernstige vorm van kinderkanker.

Geliefd
De Rubicon-beurzen bestaan sinds 2005 en zijn nogal geliefd, bleek bij het tienjarige jubileum. Nederlandse wetenschappers bouwen een netwerk op waar ze de rest van hun wetenschappelijke carrière iets aan hebben.

Het gaat om de laureaten van de tweede ronde. In totaal waren er vorig jaar drie rondes. De uitslag van de derde ronde moet nog komen. Per ronde is er 2,28 miljoen euro beschikbaar.

Meer mannen dan vrouwen vroegen de beurs aan. Van de vrouwen kreeg deze keer 35 procent de beurs, terwijl dat onder mannen slechts 22 procent was. In de voorwaarden staat dat vrouwen bij gelijke geschiktheid de voorkeur krijgen.

Caesar
De beurzen gelden als een opstapje naar de felbegeerde Veni-, Vidi- en Vici-beurzen. Die zijn vernoemd naar een uitspraak van de Romeinse veldheer Julius Caesar. De Rubicon heeft ook met hem te maken: het is de rivier die hij met zijn legers overstak om de macht te grijpen.