RUG ontruimd om (nep)poederbrief

Drie personen zijn met de brief in aanraking gekomen. Zij mochten het pand niet verlaten en werden ter plekke onderzocht. De explosieven opruimingsdienst arriveerde rond het middaguur en meldde niet veel later dat het om een onschadelijk poeder ging. De politie wil niet zeggen wat voor stof er in de envelop zat. De afzender is niet bekend.

De brief was gericht aan het Groningen Confucius Institute, bevestigt de universiteit na berichtgeving van nieuwssite Ukrant. Dit instituut, waar ook de Hanzehogeschool en een Chinese universiteit bij betrokken zijn, ligt onder vuur sinds het documentaireprogramma Medialogica van omroep Human er aandacht aan besteedde. De uitzending van afgelopen zondag laat zien hoe China via het Groningse instituut de Nederlandse beeldvorming probeert te beïnvloeden.

In 2001 eisten poederbrieven met sporen van het miltvuurvirus in de VS vijf levens. In Europa gaat het meestal om nepbrieven, bedoeld om paniek te zaaien en de ontvanger te intimideren.