Ruim 400 weesfietsen rondom universiteit weggehaald

Foto's; Dennis de Blois en Roos van Tongeren

Staat je fiets al een tijdje op dezelfde plek in of nabij de universiteit? Grote kans dat hij dan nu bij het Fietspunt in de stalling staat. De universiteit hield deze week namelijk grote schoonmaak en liet 414 weesfietsen ophalen.

De weesfietsenactie van de Universiteit Utrecht startte op 5 oktober. Toen zijn 1588 fietsen die er verlaten uitzagen in De Uithof en binnenstad gelabeld. Om zeker te zijn dat de fiets écht niet meer wordt gebruikt, hebben de labels er de afgelopen drie weken gehangen. Deze week zijn de fietsen en wrakken (fietsen zonder wiel, stuur of zadel) waar nog een label aanzat, opgehaald door het Fietspunt.

De tussenstand is op dinsdag 29 oktober duidelijk: 385 fietsen zijn opgehaald in De Uithof. Woensdag waren de fietsen in de binnenstad aan de beurt, wat nog 29 fietsen extra opleverde. In totaal is dus meer dan een kwart van de gelabelde fietsen rond de universiteit weggehaald. Vorig jaar rond deze tijd leverde de weesfietsenactie - die toen alleen in De Uithof werd gehouden - 359 verlaten exemplaren op.

De weesfietsen van najaar 2013 zijn terug te vinden bij het Fietspunt aan de Koningin Wilhelminalaan. Tot 22 november is een fiets terug te kopen voor 12,50 euro; de fietssleutel dient als eigendomsbewijs.