Rumoer over declaratiegedrag bestuur UU

Mag het College van Bestuur de kosten van een diner in een chique restaurant declareren?

‘Bestuur UU declareert 24 mille aan onkosten’, zo kopt dagblad de Telegraaf woensdagochtend. “Om het in perspectief te plaatsen: dit bedrag hebben vier bestuursleden samen gedeclareerd in drie jaar tijd”, zegt woordvoerder Wietske de Lange van de UU.

Commotie over het declaratiegedrag van het bestuur van de Universiteit Utrecht. Na een beroep op de Wet Openbaarheid Bestuur (WOB) heeft de Telegraaf de declaraties gekregen van het College van Bestuur van januari 2011 tot en met december 2013. In deze periode, waarin enkele bestuurswisselingen zijn geweest, is in totaal een bedrag van 24.000 euro gedeclareerd.

Het ochtendblad schrijft dat voormalig collegevoorzitter Yvonne van Rooy in 3 maanden tijd 7 keer in het dure Karel V in de Utrechtse binnenstad is geweest en regelmatig voor het werk in het buitenland verbleef. Ook rector Bert van der Zwaan ging een aantal keren de grens over. Voormalig collegelid Hans Amman declareerde voornamelijk bel- en internetkosten en één keer een accu en een wifi-modem.

De declaraties, zo zegt Wietske de Lange, woordvoerder van het universiteitsbestuur, betreffen kosten die zijn gemaakt tijdens zakenreizen naar aan de UU-gelieerde instituten of universiteiten in het buitenland. De collegeleden hebben verder een smartphone en een iPad met internetabonnement van de universiteit en een abonnement op één landelijk dagblad. Ook nemen ze relaties weleens mee uit eten of gaan ze wat met hen drinken. “Tijdens de bezoeken aan Karel V van Yvonne van Rooy waar de Telegraaf aan refereert, heeft ze bedragen uitgegeven tussen de 54 en 135 euro”, zegt De Lange. “Het zijn normale vergoedingen die passen bij de functie van een lid van het College van Bestuur.”

De declaraties van alle collegeleden zijn goedgekeurd door de directeur van de Universitaire Bestuursdienst. Hij controleert de ingediende rekeningen. De reiskosten van de collegeleden naar het buitenland worden apart gedeclareerd. Deze staan in het jaarverslag van de UU dat online is te vinden.

Commotie over declaraties is niet nieuw. In Delft is het universiteitsbestuur door de onderwijsinspectie berispt voor zijn declaratiegedrag over de periode 2008 tot 2011. Daar werd voor een bedrag van meer dan 900.000 euro gedeclareerd.

Op internet is een hevige discussie losgebarsten over de hoogte van de declaraties van het Utrechtse universiteitsbestuur. De reacties lopen uiteen: de één vindt de leden van het CvB graaiers, de ander vindt dat ze met zulke lage onkosten nooit goede netwerkers kunnen zijn. Twitteraars hebben verschillende tweets aan het onderwerp gewijd en vooral op internetmedium GeenStijl dat zichzelf omschrijft als tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend, wordt veel gereageerd nadat het medium het bericht van de Telegraaf overnam.

Bestuur UU declareert 24K. In 3 jaar. Met 4 mensen. Telegraaf zal goed schrikken als ze mijn declaraties ziet. http://t.co/YW0UAsrtfo

— Steven Van de Walle (@StevenVdWalle) April 2, 2014

Een aantal letterlijk weergegeven reacties van GeenStijl:

- Gewoon langs een van der Valk of all you can eat Japanner is zeker te min voor een rector magnificus. En gewoon bier of wijn al helemaal, alleen maar single malt van minstens 18 jaar oud. (van Idontgiveafunk op GeenStijl)

- Tering wat een zeikbericht. Sorry hoor, maar 24.000 euro over 3 jaar over 3 personen. Das dus amper 2700 euro pp per jaar.
Dit lijkt mij nog vrij bescheiden, is het nou echt zo gek dat de universiteitstop af en toe naar het buitenland moet of een telefoonabbonement op kosten van de zaak heeft? En met de top van een ander universiteit ga je niet bij de lokale snackbar eten. Ga eens bij een tent met een ster eten, zo debiel duur is dat nou ook weer niet.
Er word zoveel verkloot in het onderwijs in Nederland en geld over de balk gesmeten, maar dit is echt gezeik in de marge imo. (van Kapitein_Koek op GeenStijl)

- Afgezien van eten in dure restaurants en verblijven in dure hotels, zijn dit geen hele gekke declaratiekosten. Als je in het buitenland voor je werk moet bellen/internetten kan dat gewoon gedeclareerd worden. Net zoals software en apparatuur die voor werkdoeleinden gebruikt worden. Heel erg schokkend is dit dus allemaal niet. Ze kunnen hooguit op de vingers worden getikt voor die eerste twee feiten. Jammer, maar helaas. (Korporaal Banaal op GeenStijl)

- 26k, 4 personen in 3 jaar tijd. iets meer dan 2k per persoon per jaar. Dat is een schande!!
Laat ze eens wat meer netwerken voor hun salaris, dit bedrag moet echt omhoog anders is van fatsoenlijk netwerken geen sprake geweest!
Wat een lachertje. (deepblue op GeenStijl)